Rumusan Sesi Tanya Pakar: Cara meningkatkan keyakinan diri dan mengurangkan tekanan (Suri Rumah)

Salam Sejahtera Semua Pengguna TAP! Menjadi suri rumah sepenuh masa kini menjadi ramai pilihan Ibu baru. Ini kerana mereka rasa susah untuk berpisah bersama anak dan lebih yakin menjaga anak sendiri dari hantar kepada pengasuh atau taska. Walaubagaimana pun, ini boleh menyebabkan ibu yang menjadi rumah merasa tertekan dan kurang keyakinan diri. Tahukah anda cara tingkatkan keyakinan diri? Adakah keyakinan diri ini penting untuk suri rumah? Bagaimana cara untuk kurangkan tekanan sebagai suri rumah sepenuh masa? Apakah faktor yang menyebabkan ibu-ibu menjadi tertekan dan hilang kayakinan diri? Di sini saya, Kristy Yong (BS (PSYCH)), M.Coun, Internationally Licensed Counsellor with Australian Counselling Association di Oasis Counselling Services ingin berkongsikan sedikit soalan dan jawapan dari sesi kita haritu. Semoga dapat membantu anda semua!

Rumusan Sesi Tanya Pakar: Cara meningkatkan keyakinan diri dan mengurangkan tekanan (Suri Rumah)
21 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

Hello Puan Kristy. Pengenalan mengenai saya, first time mom anak 1 tahun. Dalam family saya, saya satu-satunya berpelajaran tinggi. Tapi saya memilih untuk jadi suri rumah kerana saya rasa hanya saya yang boleh jaga anak saya sebaiknya. Saya ada childhood trauma yang sangat teruk dan saya tak nak anak saya alami apa saya rasa. Keputusan saya ini membuatkan saudara mara menghina saya kononnya sia-sia belajar tinggi-tinggi tapi tak mendatangkan hasil. Saya jelas dengan apa yang saya buat memandangkan suami saya tidak culas dengan nafkah dan sangat memewahkan saya jadi saya boleh menyimpan. Saya pun ada simpanan sendiri. Tetapi situasi sesama saudara amat buruk sehingga ibu saya terpengaruh dan mula memerli dan bermasam muka dengan saya sedangkan saya setiap bulan hulur duit pada ibu saya dan balik ke kampung kerana yg lain2 jarang dapat cuti untuk uruskan hal ibu di kampung. Saya anak angkat manakala yg lain2 anak kandung. Kadang2 saya rasa mahu hantar saja anak saya ke taska dan mula bekerja untuk ikut permintaan mereka, memandangkan ibu saya berkorban banyak untuk saya menghabiskan ijazah. kakak2 saya semua tahap spm sahaja. Tapi saya mahu anak saya membesar dengan saya sahaja, taknak diherdik, dihina, di pukul orang lain. Dan saya sudah plan pelbagai aktiviti di rumah untuk dia belajar sambil bermain (montessori learning). Kalaupun saya nak kembali bekerja setelah anak 3 tahu sekali pun mesti pada masa itu saya merancang untuk 2nd child dan akan mula dari awal untuk anak tersebut. I want the best for my child tetapi taknak kecewakan ibu saya dengan segala harapan dia pada saya.

Đọc thêm
12mo trước

Hi Misa, of course every mom wants the best for their child and only mom knows what is best for their children especially when they are so young. Memang sepatutnya ibu melindungi anak especially when they are so young. Setiap orang mempunyai pandangan dunia yang berbeza dalam membesarkan anak dalam keluarga. Saya percaya satu-satunya orang yang berhak membuat keputusan untuk anak-anak mereka adalah ibu bapa. Saya boleh berempati dengan konflik yang berlaku di rumah kerana pendapat berbeza tentang pendidikan anda dan anda sepatutnya bekerja. Saya percaya jika anda masih melaksanakan tanggungjawab anda untuk ibu anda, maka mengapa anda mahu membenarkan orang lain mempengaruhi keputusan terbaik anda untuk keluarga anda. Anda berada dalam keluarga anda dan anda tahu apa yang terbaik untuk anak anda, suami dan ibu anda. Saya percaya apa yang anda perlukan ialah belajar membuat sempadan tentang apa yang orang lain katakan tentang keputusan anda kerana mereka mempunyai hak untuk bercakap apa

Saya baru setahun menjadi suri rumah sepenuh masa. Setakat ni saya saya lebih tenang menjadi suri rumah walaupun ada cabarannya tersendiri. Cuma, bila saya berjumpa orang, ramai tak tahu saya dah berhenti kerja. Dan sebahagian mereka ada yg kata sayangnya berhenti kerja. Sedangkan mereka tak tahu kenapa saya berhenti kerja. Ada orang yg saya terangkan kenapa dan ada orang yg saya tak beritahu kenapa saya berhenti kerja. Saya sudah tak alami sakit tengkuk stress setelah berhenti kerja. Dah tak rasa penat. Kerjaya saya sebelum ini kena cekal dan menghadap beberapa pihak luar. Semasa dlm kerjaya, 9 tahun yg lalu, selepas 4 bulan kematian ayah saya, saya alami kemurungan. Dan saya telah menjalani sesi kaunseling berkala sehingga kaunselor discaj saya bila saya dah boleh terima cabaran / sesuatu yg kehidupan dgn baik. Saya yg dulunya extrovert telah menjadi introvert dengan memilih circle yg saya selesa. Sehingga kini saya masih mengelak beberapa kawan dan saudara mara daripada berjumpa kerana saya rasa tak selesa. Adakah ini petanda saya kurang yakin dgn diri sendiri dan bagaimana saya mahu mengatasinya?

Đọc thêm
12mo trước

Hi, Terutamanya saya ingin memuji anda kerana mengambil keberanian untuk mendapatkan bantuan yang sesuai untuk diri sendiri apabila anda tahu anda mengalami kemurungan. Pada pendapat saya, apabila anda bersedih atas kematian ayah anda, banyak perkara telah berubah dalam diri anda. Example, persepsi anda, nilai anda berubah selepas detik penting berlaku dalam hidup anda. Seperti yang anda katakan, selepas discaj kaunseling anda memilih kumpulan rakan yang anda lebih selesa. Saya rasa anda juga memilih siapa yang anda lebih selesa untuk membuka diri dan itulah normal kita tidak akan membukakan hati kita kepada sesiapa sahaja. Oleh itu saya tidak rasa ia adalah kekurangan keyakinan. Saya rasa anda hanya perlu kembali ke sesi kaunseling anda untuk mengetahui apakah punca yang menyebabkan anda tidak selesa berjumpa dengan saudara mara dan kawan anda. Ia mungkin trauma atau mungkin persepsi mereka yang anda ingin menjauhi diri tetapi kaunselor anda akan dapat mengenal pasti perkara ini denga

hi, anak saya 7bulan++ , dan makin ramai org sekeliling suruh kerja, padahal saya da plan dengan husband, da ada anak ,sendiri ygnak jaga, taknak hantar pengasuh/taska , mmg plan nak kerja ,tapi just nak kerja sendiri (berniaga) je. tapi org tak faham sbb konon dah belajar tinggi2x, tapi tak guna. emm, stress juga bab ni. asal jumpa org je, mesti cakap benda sama. 2. saya selalu fikir negatif, rasa ada je tak kena dgn diri sendiri. tambah bila org sekeliling suka nasihat itu ini, judge apa yg saya buat konon itu salah, padahal saya tengah belajar jadi ibu lagi. sampai saya sakit kepala n kena makan ubat fikir benda ni. 3. saya tinggal dgn family, bila anak menangis, meragam, jadi takut n auto stress, sbb diorang akan salahkan saya. bila diorg buat mcm tuh , jadi tak bole nak handle situation. 4. boleh tak bagi tips mcm mana jadi org yg positif, ignore org sekeliling cakap & boleh kawal diri dari kurang sabar, marah even hal kecil?, terima kasih doktor.

Đọc thêm
12mo trước

Hi Saya benar sedih mendengar bahawa anda akan melalui ini sebagai ibu kali pertama dan menyebabkan anda berasa begitu tertekan dengan situasi yang anda pilih. Bersikap positif adalah satu pilihan, orang sekeliling kita akan berkata dan memberi komen berdasarkan apa yang mereka tahu dan mereka amati. Untuk berasa positif anda perlu keluar dari persekitaran negatif yang membuat anda mempersoalkan keputusan anda yang telah anda putuskan bersama suami anda. Saya rasa anda memerlukan kumpulan sokongan ibu yang baik dan lebih baik jikalau mereka juga mempunyai keputusan yang sama seperti anda. Also, saya percaya sesi kaunseling untuk membantu anda mengembangkan sempadan tentang perkara yang orang lain katakan tentang anda akan membantu anda menjadi lebih yakin dan gembira dengan keputusan yang telah anda dan suami anda buat. Saya harap ini dapat membantu anda.

Hi Puan Kristy Yong, soalan saya, bagaimana seseorang ibu itu nak mendapatkan permikiran yang positif atau mindset ketika kekurangan keyakinan diri terutama suri rumah yang berkerja keras menguruskan hal rumah dan keluarga. Apakah cara untuk stay positive mindset dari terganggu dengan permikiran yang negatif dan akan effect kepada diri sendiri. terima kasih

Đọc thêm
12mo trước

Hi @Hanim Jefri positif dan negatif mempunyai banyak kaitan dengan minda anda dan cara anda mentafsir perkara di sekeliling anda. Pada pendapat saya, saya rasa anda memerlukan bantuan kaunseling untuk mencari punca pemikiran negatif dan dalam kaunseling anda akan dapat mencari cara untuk mengatasi pemikiran negatif itu. Saya harap ini membantu anda.

kandungan saya sekarang sudah 37 minggu, anak sulung berumur 3 tahun kerap merengek, selalu minta didukung dan tak mahu berpisah.. tugas harian saya sebagai suri rumah juga terbatas dan membuatkan saya letih, stress.. apa perlu saya buat untuk mengelakkan dari memarahi dan mengasari anak sulung saya.

Đọc thêm
12mo trước

Hi @Nurbiena Amani Saya rasa kanak-kanak berumur 3 tahun boleh merasakan keterikatan dengan anda dan mereka tahu bahawa ibu mengandung mereka takut kehilangan keterikatan dengan anda. Contohnya, mereka dahulunya mendapat perhatian 100% anda tetapi sekarang kerana ibu mengandung anak itu tidak dapat memahami mengapa tiba-tiba saya tidak dapat memiliki apa yang saya ada. Jadi apabila manusia kecil itu merasa terancam mereka akan mahu berpegang teguh pada apa yang mereka ada. Jadi, penyelesaiannya adalah dengan memberi penjelasan kepada mereka tentang kehamilan anda dan membantu mereka mengetahui kewujudan anak kedua anda di dalam perut dan jika ada kemungkinan anda boleh mendapatkan hadiah untuk anak sulung dan beritahu dia bahawa bayi suka dia dan mahu bermain dengannya juga. Pada asasnya apa yang anda lakukan ialah mendidik anak sulung anda bahawa dia akan dinaikkan pangkat dan dia akan mempunyai seorang adik lelaki yang akan menyayanginya dan suka bermain dengannya. Apabila anak beras

Influencer của TAP

hi puan Kristy cara macam mana kita nak control emosi Dan perasaan amarah ketika berhadapan dengan Anak yg tantrum serta apakah tindakan yang perlu di ambik untuk mengatasi masalah tersebut?

12mo trước

Hi @Farah Ainzzati Pada pendapat saya, tantrum tidak salah malah ia adalah proses yang sihat untuk kanak-kanak kerana mereka meluahkan perasaan. Tetapi apabila tantrum berlaku sebagai seorang ibu sendiri, agak sukar untuk menanganinya. Perkara utama adalah untuk tidak memperibadikan tantrum tetapi faham bahawa ia adalah proses biasa untuk anak kecil mengamuk kerana otak mereka sedang berkembang dan mereka belajar tentang ekspresi dan mengawal emosi mereka. Jadi, jika anda dapat belajar untuk melepaskan diri daripada mengamuk maka saya percaya anda boleh menjadi ruang yang selamat untuk memegang anak anda semasa anak anda mengamuk. Tidak mudah tetapi penting dalam perkembangan kanak-kanak untuk berasa selamat untuk diluahkan. Sebagai seorang ibu, kita boleh belajar untuk mengawal selia seperti bernafas dan terus memberitahu diri sendiri bahawa tantrum tidak mencerminkan keibubapaan kita tetapi perkembangan normal seorang kanak-kanak. Saya harap ini membantu anda.

Hi Miss Kristy... terlalu byk hal yg ingin diluahkan. Masalah nya saya tidak percaya kepada sesiapa. Sy pernah admit Hospital krn Panic Attack semasa Kandungan 34 mggu...

Đọc thêm
Thành viên VIP

Hai puan Kristy, saya seorang suri rumah,mempunyai 3 orang anak berumur 7 tahun, 3 tahun & 2 tahun. bagaimana cara untuk saya 'release' tension & burnt out yang saya hadapi?

Đọc thêm
12mo trước

Hi @Farhana Pada pendapat saya, pelepasan tension dan burnt out boleh dikendalikan dengan menjalankan aktiviti penjagaan diri tetapi dalam pendapat saya apa yang lebih penting ialah anda perlu mengenal pasti punca burnt out atau tension. Sebabnya anda boleh merawat burn out dan tension tetapi jika punca tension dan burn out masih berterusan tidak kira bagaimana anda merawat tension atau burn out, lambat laun anda akan tetap mengalami tension dan burn out semula. Oleh itu, adalah penting bagi anda untuk mengenal pasti punca burnt out dan tension. Jikalau puan ada kawalan untuk mengawal punca tension dan burnt out, apakah yang boleh anda lakukan untuk mengatasinya? Harap ini membantu anda =)

Influencer của TAP

Hi Puan Kristy, Bagaimana ingin mewujudkan suasana yang gembira setiap hari sebagai suri rumah tangga? Terima kasih.

Đọc thêm
12mo trước

Hai Puan Nora, ini soalan yang bagus. Suasana gembira tercipta apabila kita redha dan bahagia sendiri. Kita tidak boleh memberikan apa yang kita tidak ada dalam diri kita. Jadi, suasana gembira hanya boleh diwujudkan apabila anda menumpukan pada perkara yang berada dalam kawalan anda untuk membuat anda berasa gembira dan apabila anda berasa gembira, ia akan melimpah ke suasana yang anda berada kerana anda mempunyai limpahan. Jikalau kita gembira, kita akan share happiness, sebab itulah sangat penting untuk kita menjadi diri kita terlebih dahulu kalau tidak orang orang penting di sekitar kita akan merasai emosi yang kita membawa kepada suasana di rumah tangga. Harap jawapan ini membantu anda.

apakah cara untuk naikkan kembali semangat Dan keyakinan seseorang ibu yang dahulunya berkerjaya & ada sumber kewangan sendiri?

12mo trước

Hi keyakinan adalah datang dari dalam diri kita. Anda boleh mempunyai outlook yang paling berjaya tetapi jika anda tidak yakin dan percaya bahawa anda berkerjaya, anda tidak akan melihat anda seorang yang berjaya. Apakah pantulan yang anda lihat pada cermin anda setiap hari? Harap ini membantu anda!