Mengurus Masalah Dermatitis Atopik Atau Ekzema Anak

👋🏻 Hello, Ibu-Ibu! Kami ingin mendapatkan pandangan dan jawapan daripada anda mengenai masalah kulit anak. Apakah tips yang anda ada dan sering gunakan untuk merawat masalah kulit anak seperti Dermatitis Atopik atau Ekzema? Kongsikan tips berguna anda di ruangan komen di bawah, ya! ⬇️

10 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

Anak saya ada masalah kulit macam ni, tapi tak serius sangat. Susah sikit sebab dia akan rasa gatal dan kering, kalau garu jadi lagi teruk. Sabun memang penting, saya selalu elakkan yang ada pewangi atau bahan kimia kuat sebab boleh buat kulit makin kering. Guna sabun yang lembut, tak banyak buih. Ada satu brand yang ramai rekomen sebab tak buat kulit jadi lebih sensitif, tapi saya lupa nama dia.

Đọc thêm

untuk saya, saya jaga kelembapan rumah sebab udara kering boleh buat ekzema dia makin teruk. Letak humidifier dalam bilik dia, walaupun nampak simple, tapi banyak membantu. Pakaian pun pilih yang lembut macam kapas, sebab kain kasar atau sintetik tak sesuai.

😅 tak sure lah cara saya ni boleh diguna pakai ke tak, tapi saya guna minyak kelapa asli! Setiap kali kulit dia nampak mcm dah start kering atau gatal mcm merah-merah tu, saya sapu sikit. Ada lah nampak mcm bantu sikit untuk elakkan dari flare-up.

Satu lagi tips yang saya amalkan ialah guna minyak zaitun sebagai pelembap semulajadi. Setiap kali lepas mandi, saya akan sapu minyak zaitun pada kulit dia sebelum sapu krim atau lotion ekzema. So far kalau sapu kulit dia ok je tak cepat sangat naik.

Eczema anak saya selalu jadi teruk klau cuaca terlalu panas atau terlalu sejuk. Bila panas, saya pasangkan kipas atau aircond tapi suhu tu yang tak terlalu sejuk la sebab klau sejuk sangat makin kering pulak. Sekadar untuk kekalkan suhu yang selesa.

Eczema anak saya ni teruk bila dia berpeluh, jadi saya pastikan dia pakai baju yang kain cotton dan tak terlalu tebal. Tak kisah lah kat dalam rumah atau kalau keluar jalan-jalan. Memang standby sesiap mini fan n cream ekzema dia dan pelembap.

Kalau saya, selain sapu cream atau dapatkan rawatan doktor, saya make sure saya tukar cadar tilam dia every week. Sebab tempat dia tidur kan selalu kita tak nampak kuman ke hama, so saya ikhtiar untuk kerap tukar cadar.

Thành viên VIP

Saya pastikan kelembapan kulit dia sentiasa terjaga. Setiap hari, lepas mandi, aku sapu moisturizer yang sesuai untuk kulit sensitif. Masa kulit still lembap tu, cepat-cepat sapu lotion sebab senang serap

Pengalaman saya, kalau anak dah mula garu, saya terus mandikan dengan air suam, lepas tu sapu krim pelembap. Doktor ada bagi krim steroid ringan, tapi saya jarang guna n kalau nak guna pun bila perlu je.

Saya perasan, setiap kali eczema anak dah start naik, saya cepat-cepat make sure kuku dia pendek. Kadang-kadang dia garu kulit yang gatal sampai luka, 🥹 kesian tengok berdarah-darah.