BABY 11-12BULAN BELUM TUMBUH GIGI, BELUM BERCAKAP DAN BELUM BERJALAN

assalammualaikum..nak tanya..normal ke baby 11-12bulan masih belum bercakap (cakap bahasa baby sahaja), belum berjalan dan belum tumbuh gigi..saya dah mula risau..ada ke ibu² yang sama seperti saya mengalaminya dan apa tindakan ibu² terhadap baby anda?

5 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi
Thành viên VIP

Waalaikumsalam, normal Puan. Tak perlu risau. Perkembangan baby lain lain. Bahasa baby dikira anak sudah mula bercakap. Apa yang Puan boleh buat, kerapkan berkomunikasi dengan anak. Kurangkan atau elakkan screen time. Kita boleh ajar dan stimulate baby untuk berjalan. Boleh cuba pimpin tangan anak sambil berjalan. Biarkan anak explore dan bermain sendiri (pastikan persekitaran selamat). Bila anak attempt untuk berjalan dan terjatuh, tak perlu bantu. Pantau sahaja. Ini melatih anak untuk berdikari dan latihan untuk stability dia. Once anak dah berusia 18 bulan, masih lagi belum tumbuh gigi. Yang ini Puan perlu risau dan rujuk ke doktor. Semoga membantu 🌹

Đọc thêm

waalaikumsalam..anak sya 1 thn lbih br bjlan sis ..yg lain ok ..bckap tu normal la sis msih dlm pkmbgan..sbb ank sya 2 thn br lancar tu pun tak smua ayat n pkataan ia blh ckp just basic2 yg Kita ajar..ambil masa pkmbgan bbeza Tak sma mcm budak2 lain .

waalaikumusalam. normal puan. setiap ank Tidak sama perkembangan die .ank sy lusa da sthun belom tumbuh gg lg,belom berjalan lg, cuma pandai bjln tepi2 sofa je dan x pandai lg bercakap. cuma membebel bahasa die je. hihihi.

2y trước

: sama la dgn ank sye..14/02 lepas genap dye setahun..

Influencer của TAP

Normal. Teruskan latihan, bermain dan berbual dgn anak. Banyakkan membaca dan menonton mengenai tumbesaran anak

Tak boleh jalan langsung atau dah bertatih?

2y trước

: dh berpaut kt kerusi sume..bole jln tepi² kerusi sofa..mne yg dye bole pgg..dye akn pgg..dn brjln tepi²