preg ank no2 baby bru 1y
nak tnye if mkn pil gugur ade risiko ape ii ke ? mohon bgi kata ii positif 😢 btw bru 5w

sy ank 1st msuk 7bulan dah preg ank ke2, ank 1st bersalin czer tau & mmg Dr mrh juga awl2 sbab x jaga jarak. Awl2 pun sy nak gugurkn, sy ada tnya Dr sbab sy kn bersalin czer, preg jarak dekat lg jdi sy takut sgt. Mula² Dr tu nak bagi sy pil sbab kndgn baru msuk 6wks tpi risiko dia kemungkinan akn berlaku pendarhn teruk & pling bhya bole menyebabkn kematian. Dr x sarankn sy ambil. Sy cuba cara lain, makan nanas muda & buat kerja2 lasak kononya spya gugur alami. Tpi nak tau makin sy buat mcm tu makin kuat tau baby kat perut😭Tiap kali scan baby sihat & aktif, sy pelan2 utk terima & minta maaf kat baby sbab cuba nak buang dia. Skg ank ke2 dah msuk setahun, bila ingt balik time pregnant dia sedih tau rasa mcm bodo btul nak buat mcm tu, pdhl org lain ada yg lmbt dpt ank, kita yg senang pula nak buang dia🩷🩷apapun semoga dipermudhkn mom🩷Baik awk teruskn tau🫶🏻🫶🏻 Sy cuma nak bagi cadangn klu awk x ready, mngkn awk bole cari family yg nak baby🩷Please jgn gugurkn, kesian baby tu🫶🏻🩷🩷🩷
Đọc thêmTeruskan dengan kandungan sis..sy doakan sis dipenuhi dengan ketenangan dan dapat menerima bayi dalam kandungan sis...sy menunggu lama kehadiran cahaya mata, dan bila sy dapat tau sy 1st pregnant dlu, sy happy sbb lama tunggu tapi Tuhan ambil di usia 5weeks kandungan,,Sy hampir gila kehilangan, tapi, sy diberi rezeki pregnant semula, syukur selepas sy pregnant, rezeki bertambah satu persatu, sy taktau apa yg sis alami skrg, tapi, setiap rezeki anak yg Tuhan anugerahkan disertai dengan banyak rezeki lain yang kelak sis akan realize, mohon maaf kalau tak faham situasi sis,..semoga sis diberi kekuatan dalam melalui situasi ini...
Đọc thêmAntara risiko pengambilan pil gugur kandungan tanpa pengawasan doktor: - pendarahan berlebihan & berpanjangan. - keguguran tidak lengkap jika sisa janin tertinggal dalam rahim.seterusnya menyebabkan jangkitan kuman. - pengambilan dos pil yang salah juga boleh menyebabkan Rahim Pecah (Uterine Rupture) sekiranya ambil pil gugur kandungan tapi tak gugur, risiko kecacatan bayi juga boleh berlaku. kata² positive dari saya, Mohon pada Allah diberi hati yang redha dan kemudahan dalam segala urusan dunia akhirat kita..
Đọc thêmsy preg anak skrg no 4.. kandungan dh 11 minggu... anak no 3 baru 6bulan lahir secara czer.. sy mula² pun mati akal jgk sbb anak kecik lagi.. silap sy tk ambek perancang.. jd sy tak nak buad silap lagi.. sy teruskan kandungan.. moga kite semua dlm lindungan dan rahmat Allah swt..
sis boleh share tak macam mana nak berurusan dengan kk bila jadi macam ni,
Paling positif boleh cakap, bertaubatlah selagi sempat. Ramadhan baru lepas, dah terfikir nak buat dosa besar. Tapi selagi masih tak buat, dosa tu tak tercatat. Jadi istighfar banyak2, istikharah minta petunjuk. Moga Allah jagakan.
kata2 positive teruskan mengandung tu sis. mintak doa bnyak2 supaya kuat mental. anak tu rezeki drpd allah. mohon taubat lh pd nya sbb dh terniat nk gugurkan baby. if tknk baby tu carikan family angkat utk anak sis tu. semoga dipermudahkan segala urusan
Sensitif tau soalan gugur ni. Kata2 positif? please, teruskan kehamilan. Dapatkan kaunseling dgn kaunselor bertauliah utk kuatkan semangat puan teruskan kehamilan.
Đọc thêmSaya pun situasi sama. Tapi saya ada terbaca , ayat dia lebih kurang “kenapa takut dengan rezeki yg Allah kurniakan? Sbb Allah kn maha kaya.”
Terbaik
teruskan dgn kandungan..bahaya makan pil gugur..risiko kepada ibu jugak ...anak anugerah Dan rezeki ..please fkir sedalamnya ya mommy..ksian baby ..
jangan anggap lahirnya anak no 2 membebankan anggap lah suatu hari nt bila dia lahir dialah anak yg menyenangkan hati org tua.



seorang ibu ❣️