preg no 2 ank bru 7m
sye tk ready lagi utk nk preg . sye mkn pil perancang + protection . if mkn nenas muda + air coke oke ke ? memang ank tu rezeki tpi anak tu juga tanggungjawab 😢 sye tkut terabai semua .

mak saya banyak kali nak gugurkan saya, makan nenas byk², lada hitam, buat kerja lasak ada yg sampai terjatuh.. last², saya hidup juga dengan izin Allah 😅.. bila dah besar ni mak cerita yg mak terpaksa gugurkan sebab ayah taknak bertanggungjawab dan kaki pukul anak bini, anak dah 6.. saya yang ke enam, mak hidup susah.. duduk pun kat rumah kayu je dgan air dan api kena tumpang ambik dari rumah jiran yg baik hati sedekah api dan air masatu, mmg sangat2 miskin.. tapi Alhamdulillah lepas saya lahir, mak berniaga, makin maju dan dpt besarkan anak² sampai skrg.. sampailah saya dah berkahwin dan bakal dpt baby bulan 7 ni InsyaAllah.
Đọc thêmtakkan terabai wahai mommy , percaya pada diri sendiri jgn buat sesuatu yg kita bakal menyesal kemudian hari . Berfikir dengan tenang cari cara mcm mana nak handle ank first sampai ank kedua lahir , bincanglah dgn suami elok2 mcm mana nak jaga nanti , kalau ada family yg rapat jgnlah malu minta pertolongan untuk jaga ank kejap ke apa jgn dipendam sorg2 . Setiap benda ada jalan penyelesaiannya mommy , jgn terburu2 ambil keputusan ye . Kuatkan mental dapatkan support dari org2 yg positif mmg waktu bby kecil ni kita penat apatah lagi beranak jarak dekat nanti bila anak tu dah 2 3y insyaAllah mommy akan okay dah lepastu jaga lah diri rancang betul2 jgn ambil mudah dah jgn ulang kejadian seperti ni lagi
Đọc thêmyes kadang2 Kita rasa xbersedia ngn ank yg bakal ada dlam rahim.. kita akan pikir macam2.. n dah makan perancang pun still mengandung juga. Allah nak bagi rezeki anak sbb kita mampu emosi, fikiran n rohani kita.. xpe sis doa bnyak2 semoga Allah permudhkan segalanya.. Setiap yg Allah bgi pasti ada hikmah nya. doa jika dia baik untk kita permudhkan dan bantu kita,jika sulit untk hambamu. maka kau berlancarkan Segala yg keresahan ini.. ada penyakit boleh je runding ngn doc. n emosi ibu kadang2 membawa bahaya kepada anak2 tmbah2 xad yg membantu.
Đọc thêmsaya pun xready lg nak pregnant sbb anak 2nd baru 1yr. tapi saya percaya yg anak tu pembawa rezeki, kita hanya merancang tp percayalah allah lebih tahu yg terbaik untuk kita. once dah jd parents, tetap kena usaha yg terbaik untuk keluarga. harap sis jangan gugurkan ya..sayang kat anak. ada org susah dpt anak. saya pun hidup susah, but slowly allah buka jln untuk kami. sabar ya sis. saya doakan moga sis murah rezeki & dipermudahkan segala urusan untuk membina keluarga yg bahagia insya allah❤️
Đọc thêmsaya preg anak kedua waktu anak first 6m sis . time tu tak fikir apa , niat elok elok besarkan anak anak je . Time baby kedua lahir , automatic tak terabai . sebab anak dah ada depan mata . Auto kita sebagai ibu tahu apa tanggungjawab kita dekat anak anak . kalau sis takut terabai , minta doa dekat Allah banyak banyak ya . Hati kita bolak balik . Jangan gugurkan , Allah cukup tak suka . Orang lain nak rezeki ni , tapi kita pula nak buang. Fikir fikirkan ya
Đọc thêmikut bdn juga sis, sy pun mcm awk ank 7bln dah preg. Dahla czer ank 1st, mcm2 sy buat, krja lasak, angkt berat & mkn nanas tpi baby tetap sihat. Syukur baby lahir dgn selamat, skg dia dah msuk setahun🩷🩷 Paling pnting bila ada ank jarak dekat, suami kena ambil peranan bantu spya kita x stress 🫶🏻
ank ke2 nak try normal tpi x da rezeki, jdi czer lg kali ke2😄
Sy pun skrg tngh preg 16w..sy pun sbnrnye taknak tambah ank lg..sy ambil pil.yg bongsu 5 thn..umur pun dah 37..tp ye lah,kita merancang tp Allah yg tntukan.sy berlapang dada terima bahawa ni rezeki dr Allah.perancangan Allah lebih baik utk kita.sis teruskan kandungan ni ya..jgn stress2 ❤️
kita sama.. sy pun tak bole terima hakikat bila lekat no 4 ni.. tp lama2 redha pikir insyaaAllah ada sebab kenapa Allah hadirkan baby ni dlm rahim dlm keadaan tak sedia kan
sy dlu ms anak 1st br 6 bln sy da lekat baru , pdhal xsmpt dtg period pon lps hbs nifas . stress juga la ms tu , tp Alhamdulillah hari ni ank sy yg kedua tu dah 16thn umurnya , dialah yg plg memahami sy dan byk memudahkan urusan harian sy . plg mudah klu mtk tlg buat apa² kerja .
Anak aku sgt bergantung pada aku, kesian aku tgok anak2 aku tdk terurus dgn baik Selepas aku bersalin. Tpi aku mesti kawal emosi dan mental aku. Supaya aku boleh urus smua dgn baik. Minta Allah tolong. Minta doa byk2, insyaa Allah smua akan dipermudahkan.
saya pun mcm awak sis, anak baru 6 bulan dah termengandung.. at 1st mmg sukar nak terima tapi bila fikir2 balik sekurangnya aanak pertama saya ada teman bila saya busy, rumah jadi meriah.. biar susah sekarang senang kemudian sbb anak gap rapat ☺️
