Guna Duit Anak

Maaf kalau lari tajuk sikit, nak tanya n minta pendapat.. Boleh ke kalau kita guna duit yang orang bagi kat anak kita untuk beli keperluan anak. Contoh: mak ayah n sedara2 bagi duit kat anak kita, n kita guna duit tu untuk beli pampers n susu anak kita...boleh tak kalau ikut islam?? Sebab ada yang kata haram guna duit anak tanpa persetujuan die, ada yang cakap kalau untuk keperluan anak tu sendiri boleh.. Sesiapa yang arif dalam bab agama minta tolong share ilmu... Tq

8 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

(Saya xpasti hukum dalam islam. Kalau salah, tolong betulkan.) Kalau mcm saya, saya gunakan duit yg diberi pada anak utk beli barangan dia. Itu pun kalau duit kami xcukup. Saya & suami pun, selalu kalau bagi duit kat baby, mmg niat utk bantu parents dia. Sbb kita sendiri tahu mcm mana perbelanjaan baby. Kalau nak bagi kat parents baby, risau diorg terasa @ diorg gunakan utk diri sdiri.

Đọc thêm

Entahla sy pon tak pasti. Trima kasih tanya soalan ni, baru sy tahu ramai yg kata x boleh. Dapat ilmu dekat sini untuk persediaan jadi ibubapa inshaAllah. Tapi mak sy dulu la. Alhamdulillah, duit2 yg orang sedekah dekat sy masa lahir & masa kecik. Mak sy kumpul beli rantai leher & kalung untuk sy.

Super Mom

Tak boleh... Barang keperluan anak adalah tanggungjawab mak ayah... Kalau nak guna dengan niat pinjam boleh, tapi kena ganti balik...

Thành viên VIP

Saya dgar dlm islam ckp x boleh..sbb kprluan anak tgungjwb mak ayah..tp klu pnjam duit anak, nanti ganti la balik hihi..

Yg sy tau ibu bapa xley guna duit ank, klau trdesak bleh guna tp dgn syaray kne ganti smula..

Thành viên VIP

Ada dgr ceramah hari tu katanya xboleh... Xtau la... Tp sy mmg xguna duit ank...

setahu sy pula kita xbleh guna duit ank walaupun untuk beli keprluan dia... 😊

Alamak...rasa nye boleh kot.