🧑🏻‍⚕️ Sesi Tanya Pakar Bersama Kristy Yong

Jom ajukan soalan anda dalam sesi ini yang berlangsung di aplikasi theAsianparent! Pakar yang bakal berkongsi ilmu dan tips minggu ini adalah Kristy Yong, (BS (PSYCH), M.Coun, Internationally Licensed, Counsellor with Australian Counselling Association), Director of Oasis Counselling Services 📰 Topik: Tekanan, Emosi Tidak Stabil dan Kemurungan Selepas Melahirkan 🗓️ Tarikh: 28 September 2023 Jika anda ada sebarang pertanyaan berkaitan dengan topik ini, jangan malu-malu untuk kemukakan soalan anda. Pakar kami akan sedia membantu! ⛔ *NOTA: Sebarang persoalan luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

🧑🏻‍⚕️ Sesi Tanya Pakar Bersama Kristy Yong
28 Replies
 profile icon
Write a reply

Hi ms. I have 3yo daughter yang suka tantrum & 3 months son yang suka nangis. During the confinement i sangat stress all the time. Plus im ceaserian. Stress masa bf because bila anak nangis, dia ketap gusi bila nak bf, puting jadi luka luka until now. So i ada jumpa video utk kurang kan stress on baby jaws. But still sakit and kdg tu bf sambil nangis sbb sakit sgt. Then stress dgn anak tantrum. Kdg dia okay je. But when she need attention klu tak main dgn dia sekali, she start mcm gigit brg utk tahan marah & throwing things. I pulak sabar until burst marah kat dia & sometimes mmg lawan jerit tengking. Pernah sekali rasa nak bertumbuk je. Then stress because the husband is not really helping & hari hari balik kerja lambat lewat malam. So im restless. How to tackle all the stress. Do i need to see counselor? I ada cuba grounding technique, berzikir even sometimes i nak marah tu i buat benda jadi gelak gelak sbb penat nak marah. Klu baby nangis kuat masa tukar pampers tu, i akan senyap je. Please share some tips & advise. Thanks. 🥴🥴

Read more
8mo trước

Hi, its is challenging to care for a toddler and also an infant while husband is not very present to help you. I would say you can learn to normalize the stress by doing self-talk and help yourself to feel normal to feel the stress instead of rejecting the stress because the stress is real and to reject the stress will use lebih banyak energy. Your 3 years old seeking for attention is a normal stage of the development actually, as a mom, i believe most mom would have yelled at their child at least satu kali. This doesnt make you a bad mom. What you can do is to repair this with your 3 years old by apologizing to her for yelling at her and help her to understand by expressing to her that mommy feels angry and mommy yelled at you. That is wrong therefore mommy is apologizing for the wrong behaviour mommy did towards you. Having two young kids that requires attention, it's really challenging, if is possible you can come out with a routine seperti when bayi tidur for the 1-2 hours, you c