Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Somaskandar Sivasuntharam, Pakar Obstretik dan Ginekologi (O&G) , Gleaneagles Hospital Penang.

Epidural ataupun tidak? Betul ke epidural membantu ibu untuk bersalin dengan mudah tanpa rasa sakit? Ibu masih lagi was-was untuk mengambil epidural? Jom tanya semua persoalan anda dengan pakar kami secara terus pada 24 Jun 2021, hari Khamis, jam 4 petang dengan topik yang sentiasa hangat di kalangan ibu iaitu pengurusan kesakitan sewaktu bersalin - Epidural atau tidak? *NOTA : Segala persoalan di luar daripada topik & masa yang dijadulkan akan dipadam atau tidak dijawab sama sekali.

Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Somaskandar Sivasuntharam, Pakar Obstretik  dan Ginekologi (O&G) , Gleaneagles Hospital Penang.
29 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

hi doctor.. my first son saya deliver secara normal after One and half year umor anak First saya deliver second son through Caesar cause baby sonsang.. after my second son setahun saya pregnant My Third baby.. so my question.. adakah saya boleh brsalin secara normal if My tmpat Caesar tak sakit lagi n adakah jarak setahun itu selamat untuk saya bersalin normal? thanks doctor

Đọc thêm
3y trước

Salam sejahtera Puan Noor, boleh bersalin secara normal, berat bayi tak sebegitu besar dan tidak ada komplikasi yang lain. Terima kasih

Hi doctor, betul ke suntikkan epidural menyebabkan seseorang akan mngalami sakit pinggang dikemudian hari?sy bersalin normal dan xpenah ambil sbrg ubat semasa proses bersalin sbyk 3x. semasa sy bersalin anak ke3, nurse ada sruh sy sedut gas sy xpasti apa nama dia,jika contraction kuat. Malangnya bila sy sedut, menyebabkan sy xmampu utk tahan sakit contraction tersebut.

Đọc thêm
3y trước

Salam Sejahtera Puan Suriani, ya betul, salah satu effect epidural adalah sakit belakang dalam 3-4 hari selepas melahirkan.

Thành viên VIP

Salam Sejahtera Dr. Saya ada beberapa soalan. Harap doktor sudi menjawab. 1) Boleh saya tahu kekurangan dan kelebihan mengambil epidural? 2) Bagi ibu yang bercadang untuk melahirkan di hospital kerajaan, adakah epidural hanya diberikan berdasarkan penilaian Dr keatas ibu atau si ibu diberikan peluang untuk meminta epidural? Terima kasih Dr

Đọc thêm
3y trước

Untuk soalan no 2 : sesetengah hospital sahaja yang mempunyai pakar bius, jadi ibu -ibu boleh meminta epidural kepada doktor, tiada masalah.

hai Dr,feb 2019 sy prnh ectopic,pd okt 2019 sy pregnant g,tpi x membesar gn shat n dec 2019 ianya gugur sdri,thn ni jun 2021 sy pregnant g n bru 6mggu,peluang keguguran tu msih ada lg x Dr?lpas tu ada peluang tuk sy bersalin normal x Dr?sbb msa anak 1st sy emegency czer,anak ke2 normal,anak ke3 ectopic(open czer)anak ke4 gugur n skg anak ke5(bru 6week)..

Đọc thêm
3y trước

tq Dr..

hai doktor. Saya pernah mengalami keguguran pada bulan 12/2020. buat masa sekarang saya baru mengandung kembali dan baru lagi 6 minggu lebih, saya hanya amalkan acid folic untuk 3 bulan pertama, saya jarang mengambil susu. Adakah okey doktor? Saya ada ambil susu kolostrum , tapi sekali sekala sebab bajet tak mengizinkan 😂

Đọc thêm
3y trước

Salam sejahtera Puan Nadhirah, disarankan mengambil asid folik sehingga bersalin dan juga adalah baik untuk puan mengambil iron supplemen seperti Sangobion dan multivitamins.

hai doc.. anak ke 2 dan 3 saya bersalin czer,selepas suntik epidural badan saya akan jadi kejang dari pinggang ke atas...jantung mengempam darah laju... dalam sebulan mesti kena 2@3 kali.adakan disebab kan oleh suntikan epidural saya jadi begini?

3y trước

Salam sejahtera Puan Hasniza, keadaan ini adalah disebabkan spinal anaesthesia, sebenarnya ubat sepatutnya mengalir ke bahagian bawah badan tetapi dalam hal ini ubat telah mengalir ke arah bahagian atas badan puan, mungkin disebabkan position badan ketika operation.

selamat sejahtera & hi doc. saya ingin tahu ape side effect bg ibu yg mengambil epidural? terutama kpd kaum ibu yg ade problem seperti lumbar scoliosis dan slip dics..berserta lain2 kesan sampingan umum pengambilan epidural utk long tern n short term.

3y trước

Hello Puan, untuk soalan puan, untuk scoliosis, tidak boleh ambil epidural, untuk longterm side effects such as back pain and very rare nerve injury, for short term just low bp and back ache.

hi doc...arini saya checkup..doc ckp air ketuban saya bnyak..apa risiko ye pada baby dan saya..dan nak tanya apa yg biasanya doc akan sggest pada saya...skrg sya ada gdm ..mkn ubat..mmg ssh saya nak jalan sbb perut rasa berat sangat..normal je

3y trước

terima kasih atas info

Saya ambil epidural waktu bersalin anak no. 3 amat memudahkan & sangat membantu baik bagi ibu mahupun doktor & nurse. Suami pun pelik... Aikkk! Takde sakit apa tiba2 je dah bersalin 😂

Influencer của TAP

Hi Dr Benarkah akan ada kesan suntikan epidural kepada ibu dalam jangka masa yang panjang? Jika ya, boleh kongsi apakah kesan tersebut.

3y trước

Salam sejahtera Puan Nora, ya ada kesan, tetapi sangat jarang berlaku, iaitu seperti sakit kepala, kesakitan kepada saraf dan sakit belakang.