Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Sai Sudha Ram Moorthi, Pakar Obstetrik dan Ginekologi (O&G), Pantai Hospital Ampang

Dos penggalak Vaksin COVID-19 kini menjadi topik berbualan rakyat sekali lagi. Ada yang bertanya, perlukah kita mengambilnya? Adakah ia akan memberi kesan sampingan seperti yang terdahulu? Apakah info atau maklumat yang harus kita ketahui? Adakah dos penggalak ini akan memberi kesan sampingan kepada ibu yang menyusu ataupun yang mengandung? Jom tanya pakar berkenaan dos penggalak Vaksin COVID-19, bagaimana ianya memberi kesan kepada anda dan keluarga anda dengan pakar kami iaitu Dr. Sai Sudha Ram Moorthi, Pakar Obstetrik dan Ginekologi (O&G) di Pantai Hospital Ampang pada 25 Januari, Selasa. *NOTA: Segala persoalan di luar daripada waktu dan topik yang ditetapkan akan dibuang atau tidak dijawab.

Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Sai Sudha Ram Moorthi, Pakar Obstetrik dan Ginekologi (O&G), Pantai Hospital Ampang
26 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

Hi Dr Sai.. I'm a little bit worried about booster.. Saya pregnant 19weeks, doc saya di Klinik Kerajaan minta saya ambil booster dan saya sudah dapat tarikh utk pegambilan booster tapi belom pergi lagi sebab saya dapat advise from nurse pulak x payah... Saya scan di swasta, both of doc n nurse pon cakap tak payah ambil booster..kebanyakkan orang yang pregnant ambil keguguran.. My first and 2nd dose is sinovac, booster pula saya dapat Astrazeneca.. My concern is boleh ke dicampur² dan apa kesan sampingan nya pada ibu hamil..?

Đọc thêm
3y trước

Hi Pn. Puan digalakkan mengambil booster for your own and your baby's safety in pregnancy. Booster yang disyorkan hanya lah mRNA vaccine- iaitu Pfizer di Malaysia. Kajian menunjukkan tiada kenaikan kadar keguguran selepas vaccine.

Hi, Dr Sai.. 1 - Bolehkah Ibu yg baru hamil dalam 10 minggu menerima dos penggalak? 2 - Berapa usia kandungan yg sesuai menerima dos penggalak? 3 - Apakah kesan terhadap Ibu hamil?Saya dengar,ada Ibu yg keguguran selepas mengambil dos penggalak.. 4 - Saya penerima vaksin sinovac untuk dos 1 & 2..Bolehkah saya menerima vaksin jenis lain?Apakah jenis vaksin yg sesuai jika saya mengandung? Terima Kasih Dr Sai 😊

Đọc thêm
3y trước

ok tq for the info,Dr Sai😊

Thành viên VIP

Hi doc. 1. Adakah benar kalau ibu menyusu badan tidak ada apa-apa kesan sampingan terhadap ibu dan baby? 2. Seandainya ibu telah ambik booster dos, adakah baby yang menyusu badan akan dapat jugak manfaat booster dos tersebut? 3. Bolehkah ibu menyusu badan menolak booster dos dengan alasan baby menyusu badan & menunggu sehingga baby besar sedikit baru ambik booster dos? Terima kasih doc.

Đọc thêm
3y trước

Hi Pn. 1. Kesan sampingan pada ibu biasanya sama seperti kesan selepas dose kedua. Tiada kesan negatif pada bayi. 2. Ya. Kajian mendapati terdapat antibodi dari susu ibu dan juga dalam darah bayi yang baru lahir kepada ibu yang telah menerima vaksin. Ini bermaksud, antibodi diterima oleh bayi melalui ibu dan ia menbawa manfaat kepada bayi. 3. Penerimaam vaksin adalah atas kehendak Puan sendiri. Amat digalakkan untuk menerima dose pengalak sewaktu mengandung dan menyusu lebih2 lagi dengan adanya starin baru Omicron. 1.

Hi Dr... 1. Wajibkah ibu hamil menerima booster vaccine?? 2. Saya sedang hamil 27minggu sekarang ni...appointment booster petang ni (22/01/2022)...saya menerima dose 1 & dose 2 Pfizer..dose booster ni maybe Pfizer jugak kot... Patutkah saya ambil booster?? 3. Apakah kesan vaccine booster ni terhadap ibu hamil?? Thank you Dr 😊

Đọc thêm
3y trước

Hi Pn. 1. Wanita hamil sangat digalakkan untuk mengambil dose penggalak kerana kadar effectif vaccine adalah pendek dan wanita hamil berisiko tinggi mengalami jangkitan covid yang teruk. 2. Saya harap Pn telah mengambil dose bosster 3 hari lepas 3. Kesan sampingan adalah sama seperti dose kedua.

Hai Dr.. Sy sedang pregnant 28 minggu. Setelah buat detail scan dapati saya ada fibroid. Selain itu ada sejarah Hep B tapi not under treatment yet. Soalan saya adakah selamat untuk saya mengambil dos penggalak ketika hamil? Saya telah lengkapkan 2 dos vaksin Pfizer sebelum disahkan hamil. Terima kasih doktor

Đọc thêm
3y trước

Hi Pn. Ya, selamat untuk diambil dan disyorkan ambil dose pengalak.

Helo Dr.Sai..Salam Sejahtera.. 1. Adakah ibu hamil yang sudah divaksinkan selepas cucuk akan mengalami simptom yang teruk? 2. Ibu hamil boleh ambil vaksin pada kandungan berapa minggu dan paling tidak dibenarkan berapa minggu? 3.kenapa selepas divaksinkan Pfizer.. kesan cucuk ia melekat seperti magnet?

Đọc thêm
3y trước

ok..terima kasih Dr.Sai😘👍👌💪

Influencer của TAP

selamat petang Dr sai,saya ibu menyusu kepada bayi 3 bulan.bolehkah saya mengambil dos penggalak?ada kesan kepada bayi saya tak?saya sudah dapat temujanji tapi masih was-was mahu pergi atau tidak sebab banyak dengar kesan buruk dari baik...mohon nasihat dari Dr...tq

3y trước

Hi Pn. Dose booster adalah digalakkan - Pfizer. Kesan sampingan adalah sama seperti dose kedua. Tiada kajian mengenai kesan kepada bayi. Tetapi didapati, susu ibu mengandungi antibodi yang diterima oleh bayi dan ini menbawa manfaat kepada bayi dari segi protection. Kajian lanjut akan mengambil masa.

I've taken Pfizer 2x then Moderna as a booster. Since the booster, my resting heart rate has been >100, but with no difficulty of breathing and no chest pains. It's been 2 days since the booster shot. What would you advise me to do to manage the symptoms?

3y trước

Hi. If you are having palpitations or the heart rate is persistently high, I would advise you to see a Dr and get yourself checked. An ECG will help. Do not wait for symptoms to worsen

Hi doctor...semenjak masuk 37week ,kenapa yah perut saya asyik kram dekat tulang rusuk tu...ni first saya rasa macam ni,sbb anak sebelum ni tak ada pun...saya cuman risau sbb tak pernah rasa macam ni doctor😔...Tolong jawab soalan saya please🙏

3y trước

Hi Pn. Mungkin sebab kekejangan otot ataupun sebab rahim dah besar and ade tekanan dekat diaphragm. Jika simptom berterusan, sila jumpa Dr Gynae Pn.

Influencer của TAP

Hi Dr Sai, Apakah kesan vaksin AZ jika ibu yang menyusu mengambilnya? Sebab banyak yang saya terima feedback malah ibu saya ada menghadapi kesan selepas penerimaan vaksin tersebut. Mohon Dr bagi pencerahan. Terima kasih Dr.

3y trước

Hi Pn. Ibu menyusu/ post partum 6 minggu disyorkan mengambil mRNA vaksin - iaitu Pfizer di Malaysia. Kesan sampingan kebiasaannya sama seperti dose kedua- jika vaksin yang sama. Kesan sampingan yang biasa dilihat ialah sakit/ radang pada tempat injection, demam, sakit kepala, lenguh badan, gigil etc