Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Sai Sudha Ram Moorthi, Obstetrik dan Ginekologi, Pantai Hospital Ampang

Adakah anda di antara wanita yang sering ada masalah wanita? Terdapat banyak masalah wanita yang unik samada berkaitan dengan menopause, haid, masalah keputihan dan lain-lain. Masalah wanita ini tidak boleh di ambil mudah kerana setiap perkara yang berlaku pada badan anda boleh mendatangkan masalah untuk mengandung, kanser, cyst dan banyak lagi. Pernahkan anda tertanya, kenapa setiap kali nak datang bulan pinggang dan dada anda sakit semacam? Atau mengalami kitaran haid yang terlalu lama? Keputihan yang berbau atau berlendir? Jika anda mempunyai semua persoalan atau berada di dalam situasi tersebut, anda wajib ikuti Sesi Tanya Pakar kami pada kali ini. Tanya soalan anda tentang isu kesihatan wanita yang sentiasa menjadi kerisauan anda bersama dengan Dr. Sai Sudha Ram Moorthi, pakar Obstetrik dan Ginekologi, Pantai Hospital Ampang pada 10 Mac, hari Khamis, jam 5 petang. *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar bersama Dr. Sai Sudha Ram Moorthi, Obstetrik dan Ginekologi, Pantai Hospital Ampang
28 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

Salam Sejahtera Dr Sai Sudha, Saya berumur 26 tahun, seorang yang mengalami haid tidak teratur sejak pertama kali datang haid dan mengalami senggugut yang sangat teruk (umur 13 tahun). Semasa saya umur 17 tahun, saya pernah melakukan pembedahan cyst 15cm. Dalam setahun selepas pembedahan, haid saya masih datang setiap bulan walaupun tidak teratur. But after a few years, saya jadi macam dulu balik. Almost 2 or 3 months tak datang haid. Then, saya ada follow up dengan Dr di hospital kerajaan. Almost 1 year juga saya follow up. Then, saya stop. Dr cakap sebab masalah hormon dan bagi saya perancang every checkup. Saya berkahwin umur 24 tahun, setiap kali nak bersama dengan suami mesti saya sakit. Suami pernah bawa saya pergi jumpa bidan kampung. Bidan tu ada urut perut saya. Bidan tu cakap peranakan saya jatuh dan bawah perut saya tu macam mengeras. Selepas berkahwin juga, saya pernah lewat datang haid hampir sebulan. Masa tu saya tak rasa yang saya pregnant but suami ada suruh saya buat upt dan pergi klinik untuk scan. Selepas pergi klinik scan, Dr cakap saya tak pregnant dan rahim saya menebal macam nak datang haid. So Dr just bagi dekat saya EPO untuk saya consume for 3 months. Dr cakap kalau lagi 3 months saya tak datang haid juga, Dr suruh saya datang semula. Selain EPO yang Dr klinik bagi , saya ada juga consume supplement iron folic. Haid saya datang setiap bulan after that. Cuma kadang date tu tak tetap. Kadang awal bulan, kadang tengah bulan atau hujung bulan. Saya tak tahu macam mana nak kira waktu subur saya. Saya last datang haid 25/9/2021. 13/01/2022 ada keluar spotting dalam seminggu macam tu. Saya confused samada darah haid atau apa. Sebab kalau saya datang haid selalu darah keluar banyak. Then, sampai hari ni (10/3/2022) saya masih belum datang haid. Pagi tadi saya ada buat ujian upt, dan resultnya -ve. Mohon Dr sudi beri pencerahan dan jawapan kepada saya. Saya buntu tak tahu nak buat apa. Terima kasih Dr sudi baca soalan saya. 😊

Đọc thêm
3y trước

Hi Pn. Pertama sekali, apa kandungan cyst 15cm itu ? Apa diagnosa Dr pada masa itu. Adakah ianya Endometriosis ? Apakah findings lain sewaktu pembedahan tersebut ? Agak susah untuk saya tentukan apa masalah sebenar tanpa mengetahui details. Haid yang tak menentu ada banyak sebabnya- endometriosis, PCOS dan sebagainya. Ada kemungkinan Endometriosis bagi keadaan Pn tetapi Saya tak boleh nak confirm selagi saya tak assess sendiri. Tolong berhati2 mengambil supplements selain iron/ folic acid. Bin Ang dengan Dr dulu.

Hi Dr.. saya baru lepas bersalin 6 bulan yg lepas secara czer utk anak yg pertama.. walaupun sudah 6 bulan yg lepas saya bersalin, saya masih rasa sakit ditempat jahitan czer.. utk pengetahuan Dr, selepas habis operation czer tu, dua kali tempat jahit czer tu dibuka atas faktor tempat jahit tu bleeding walaupun belum sehari saya bersalin.. hingga sekarang ada masa2 tertentu kalau saya tengah baring sambil menyusu, tengah duduk atau nak membongkok, tempat jahit czer tu rasa mencucuk dan ada masa rasa macam tegang.. persoalan saya, adakah itu normal Dr dan macam mana cara utk saya atasi dari kerap rasa sakit ditempat jahitan kerana ianya mengganggu aktiviti seharian saya dan bila rasa sakit berterusan saya akan rasa down sangat dan tak hiraukan anak saya yg nak menyusu..

Đọc thêm
3y trước

Hi Pn. Saya amat terasa kesusahan Pn atas komplikasi yang telah berlaku - memang ini adalah komplikasi yang boleh jadi selepas pembedahan. Oleh sebab terpaksa dibuka semula 2x, pemulihan akan mengambil masa. Jahitan di dalam dan jenis benang yang digunakan juga ade effect pada pemulihan. Dia memang akan mengambil masa untuk sembuh sepenuhnya. Pemulihan juga bergantung kepada reaksi badan kita. Adakala, sesetengah pesakit akan mengalami rasa senak / menyucuk pada posisi2 tertentu untuk jangkamasa yang panjang. Boleh ambil ubat tahan sakit, jika perlu. Pn boleh juga buat senaman untuk menguatkan otot di abdomen / perut.

Thành viên VIP

Selamat Sejahtera Dr Sudha, Saya ada beberapa soalan pasal kesihatan mental semasa mengandung, 1. Saya disahka ada mild Bipolar Disorder and depression beberapa tahun yang lepas. Sekarang saya mengandung 16weeks and di diagnosed dengan depression kembali. soalan saya, apakah kesihatan mental saya akan effect anak dalam kandungan saya? Macam mana caranya untuk ibu mengandung mempositifkan diri mereka? 2. Apakah masalah buasir semasa mengandung ada kena mengena dengan berat ibu mengandung? 3. Kalau ibu mengandung disahkan obes, bolehkah ibu mengandung mengambil insiatif untuk mengurangkan berat badan? Apakah ia akan mendatangkan masalah kepada anak dalam kandungan. terima kasih kalau Dr sudi membaca dan menjawab soalan2 yang saya utarakan.

Đọc thêm
3y trước

Hi Pn. 1. Kesihatan mental tidak semestinya boleh effect anak dalam jamgkamasa panjang. Ibu perlu berjumpa Dr Pakar psychiatry untuk assess samada perlu ambil ubat. Depression boleh menjadi lebih serius waktu selepas bersalin. Fikirkan perkara2 yang positif, yang menggembirakan, luangkan masa bersama keluarga terdekat dan mereka yang berpemikiran positif, luangkan masa melakukan hobbi yang Puan suka, bersenam etc. 2. Buasir adalah lebih kepada majid keras, terpaksa meneran kuat sewaktu menbuang najis. Ia bukan semata2 kerana obes. 3. , peningkatan berat sewaktu mengandung adalah berdasarkan BMI ibu. Maka jika obes, peningkatan berat badan adalah kurang dari biasa bergantung kepada kelas obesiti seseorang itu. Perlu berbincang dengan Dr Puan.

Thành viên VIP

Hi doc. Saya ada beberapa soalan. 1. Bagaimana nak tau keputihan tu berbahaya? 2. Kalau vagina gatal tapi tiada apa-apa discharge, adakah itu sebabkan kegatalan? 3. Apakah makanan yang bolrh sebabkan keputihan jadi banyak? 4. Saya pernah ada cyst sebesar 2cm masa mengandung & doc dah buangkan. Adakah cyst boleh kembali akan datang? 5. Saya baru lepas bersalin & masih belum period. Adakah normal baru 4 bulan lepas bersalin tak period? 6. Bagaimana saya nak tau kalau rahim saya jatuh? Adakah apa-apa tanda? 7. Betul ke keputihan tu sifatnya asid? Sekian soalan saya. Terima kasih doc.

Đọc thêm
3y trước

Hi Pn. 1. Jika ianya berbau, warna kuning/putih pekat/ hijau, bercampur darah, sakit 2. Kegatalan mesti ada puncanya - jangkitan kuman di faraj atau kulit. Ataupun akibat terlalu kering. 3. Biasanya tidak sabit dengan makanan. Tetapi jika ada penyakit kencing Manis, memang kena kurangkan makanan carbohydrate tinggi 4. Ya, boleh 5.Ya, normal kalau menyusu badan 6. Tahap awal tiada tanda2. Rasa bonjolan di faraj ketika batuk/meneran, kerap kencing dan Tak boleh control, sakit/ senak dibahagian pelvis 7. Tidak semestinya 8.

Hi Doc. Saya pengidap penyakit epilepsi dan saya sedang mengandung 15weeks..Saya sentiasa refer keadaan saya dihospital dan makan ubat.. Adakala saya berasa tertido@blank dalam tempoh 3-5min (tidak pasti sama ada epilepsi atau apa) dan tersedar apabila orang sekeliling saya memanggil nama penuh saya.. Soalan saya : 1. Adakah epilepsi ini dan ubat carbamazapine boleh menjejaskan kandungan saya sepanjang saya hamil?? 2. Adakah bayi saya boleh turut mengidap epilepsi?? 3. Jika diserang dalam tempoh kehamilan, apa yang perlu saya lakukan?? Terima Kasih..

Đọc thêm
3y trước

Terima Kasih

Hai Dr, sy nak tnya, knpe ye sy kerap sakit perut dekat bahagian bawah? Sakitnya mcm segugut, senak dan mencucuk-cucuk gitu. Bila ke kk, diorng tak bagi jawapan sebabnya kenapa. Just biasa. Ad juga kawan sy cerita yg kwn dia beranak awal which is week yg ke 28. And now sy ke 25. So sy sangt risau dan takut. Dan akhir skali, nak tnya mcm mna nak thu air ketuban kita ckup untk bayi, sbb sy ad google pasal kekurangan air ketuban adalah tidak elok. Ada cara yang terbaik untk ini agar sy tidak risau? Thank you

Đọc thêm
3y trước

Typo - Kena segera ke hospital

Thành viên VIP

hi Dr Sai Sudha dan selamat sejahtera🌹 soalan saya , 1. jika kita penah ada endometriosis stage 4 adakah kebarangkalian boleh dapat kanser ovari atau kanser rahim? 2. selain daripada buat chckup untuk mengetahui kita ada kanser adakah cara lain kita boleh tahu yang kita ada kanser? adakah ia akan tunjuk@mengalami apa2 simptom tertentu? itu sahaja soalan dari saya dan saya dahului dengan ucapan Terima kasih doktor have a nice day😉🌹

Đọc thêm
3y trước

Hi. 1. Risiko cancer adalah sama dengan populasi yang tiada endometriosis. Tetapi bagi mereka yang ade Endometriosis, jika mendapat cancer ovary, jenis Clear cell atau Endometriod adalah lebih common. 2. Pendarahan period yang terlalu banyak - tidak seperti biasa, pendarahan selepas bersetubuh, perut kembung yang significant, lelehan dari faraj yang mengandungi darah / nanah , rasa ketulan dalam perut , susut berat badan dan kurang selera makan etc issue nye ialah, kebiasaannya, apabila kita mengalami simptom2 ini, mungkin sudah tahap advance.

Selamat tengah hari doctor. Saya nak tanya sbb saya konfius. Saya TTC. Bulan ni saya late period dah 20hari. Saya check upt tapi satu line sahaja dan ada upt yg samar. Saya pergi klinik untuk scan nampak kantung dah 5week dan akan repeat scan after 3week lagi. Lepas scan beberapa hari saya skrg saya saja check upt tapi upt saya masih 1line. Its possible saya preg atau tak ya? 🥺 Mohon jawab soalan saya ni suapaya tak jadi tanda tanya 🥲

Đọc thêm
3y trước

First scan 4/3 di klinik swasta nampak kantung. 11/3 scan di klinik kesihatan tak nampak apa apa dalam rahim tapi nampak macam kandungan luar rahim then terus refer ke hospital, sampai di hospital scan tvs tak nampak apa apa pula buat hcg be not pregnant. Saya tiada turun darah hanya pernah sehari tu sakit bawah perut sangat sangat. Its means saya gugur ke doctor?

hye doktor saya ada gbs positif dan juga varicose vein dedua ni dapat masa mengandung anak nombor 2 . sekarang pula sedang 28minggu pregnant untuk yang ke-3 soalan saya ada 2 1/ apa risiko varicose vein saya bila bersalin nanti sebab kat vagina pon ada urat itu 2/ saya juga ada MDD under psy boleh ke saya makan ubat setraline yg di saran kan doktor saya. betul kah ubat itu tiada apa-apa side effect untuk baby dalam perut saya ?.

Đọc thêm
3y trước

Hi Pn. 1. Jika ade varicose di faraj, maka ada risiko pendarahan sewaktu bersalin - jika terkoyak/ terpaksa buat episiotomy di tempat itu. Especially kalau sakit darah itu besar dan prominent. 2. Sertaline adalah diantara ubat yang selamat digunakan sewaktu mengandung

Influencer của TAP

Haii dktr .. saya nak tanya , for now saya hamil da mggu ke 12 , but until now i cant accept any food kcuali mknn kering like bskut roti ke .. try makan yg like normal food nasi sikit n so on but bila makan je xlama asyk vomit je ☹️ Kadang risau perkembangan baby . Kdang dlm shri ibarat kuantiti makan tu like kuantiti makan sarapan skit je portion ny and makan folic acid vitamin . adakah ianya menganggu perkembangan baby dktor?

Đọc thêm
3y trước

oh i see .. Ada Dr .. dia bagi ubt thn mntah n da makan tpi still huhu .. mybe alahan saya ni teruk kot kan Dr.. tpi last week dia da ambil da ambil darah n mggu dpn bru nk jmpa dktr n appoinment nya .. hope everythg is fine 😊