perkahwinan luar nikah

Boleh kee anak saya di bin kan dengan nama bapa nyaa

10 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi
Thành viên VIP

Yang lain pun tak payah la mention Anak zina ke, hukum ke hakam ke & membezakan seseorang bayi itu ditarafkan & tidak sah taraf. Seolah2 mcm bold kan bayi tu kene tanggung semua ni. Perbuatan salah mak & ayah, bagi saya tlg jgn beza kan ketidaktarafan seseorang bayi itu. Dia tktau pape, kalau pada mula nya anak tu tahu, dia pun tahan tgn dia tkmo klua dari perut. Saya paham awk2 senua cuba nak tekankan or explain, saya yg membaca ni pun rasa mcm keterangan dalam ketindasan. Ye hukum tetap hukum. Knp hukum yg wajib tp tak di buat pun takda pulak mana2 pihak ckp ' hukum tetap hukum ' Knp bila bayi cmni kene main bab hukum? Jwpn dia adalah sbb mati akal.da tktau nak ckp apa. Hukum la jadi penutup utk jwpn.... Islam tidak mengajar kita memalukan seseorang, membuka aib seseorang. Kita tktau bayi2 seperti akan lalui dgn kehidupan sekeliling ke segelintir kwn2 dah tau, main ejek2... kan dah malu anak ni. Islam tidak me gajar kita utk memalukan apatah aib. Sbb tu kalau ikut Fatwa Perlis, bg mereka yg kandung kan anak ni sblm 6 bulan kene kahwin walaupun tgh kandung kan baby, tetap oerkahwinan itu sah & apbila cukup 9bulan, bayi tersebut boleh di bin kan atas nama bapa yang mengaku itu adalah anak nya. Lain mazhab lain fatwa. Jadi macam saya ckp tdi, Islam itu indah. Islam tidak mengajar utk memalukan seseorang & membuka air seseorang. Islam tak ajar tu kan???! Jadi tuan puan, yg wajib tu kita dahulukan baru kita pertikaikan apa itu hukum.

Đọc thêm
2y trước

hm btul tu tmbh² lgi skrng ni zaman canggih, ada yang smpai buat content dekat tiktok kata "yang haram cepat je lekat , yang dah halal ni bertahun menanti" seolah olah mcm tak terima dengan takdir Allah , semuanya ada sbb knp dan kita ni hnya berdoa banyak² sahaja, bukan snng yang mengandung anak luar nikah ni sbb sesetengah ada yang menanggung sendiri & sesetengah lagi lelaki tu nk brtnggungjawab , nasib yang menanggung sndiri ni bukan hal yang mudah , pergi checkup semua sendiri tanpa bantuan sesiapa , saya sbnrnya terkilan jgk bila ada yang berkata anak saya ni anak haram , saya hnya mampu berkata "boleh hina saya tpi jngn anak saya,kerana anak saya tiada salah ape²"

The latest i knew.. kes anak luar nikah / anak tak sah taraf ni.. As long as anak yg dikandung itu mesti sekurang2nya 6bulan atau lebih dlm tempoh perkahwinan, boleh di bin/dibintikan bapanya. Cth: Dh terlanjur, detect prgnant dh masuk 2bulan. Immediately nikah. Then, usia kandungan b4 bersalin within 6mnth boleh di bin/bintikan nama bapanya. IF kurang dari 6bulan, definitely CANNOT. Hny boleh ber bin/bintikan 99 nama Allah. But still nama bapa boleh tertera dlm sijil kelahiran dlm ruangan maklumat bapa (kalau dah berkahwin), kalau belum ruangan mklumat bapa akan di kosongkan la.. Maaf kalau info yg saya share ni xtepat. Sebab undang2 dari segi islam kan. Kene ikut fatwa yg ditetapkan.

Đọc thêm
Thành viên VIP

Cuma, satu je saya nak share sikit puan. Bayi tersebut mmg tidak boleh di bin kan selain 99 nama Allah. Tetapi puan, Sistem penamaan satu malaysia skrg ( ikut system Arab ) boleh ltk nama anak tanpa bin. Maknanya contoh kata, Dolah Saleh Iskandar ( Tiada Bin lg digunakan ) sah atau tidak taraf nya dua2 boleh. Tp dlm surat beranak, tetap nama bapa yg akan di tulis juga dlm surat beranak yg nengaku itu anak nya. Jadi apa2 puan boleh direct dm sy utk keterangan

Đọc thêm
4y trước

Maaf Mencelah.. Nak Tanya.. Maknya Nama Anak Kita Tu Boleh Letak Nama Dia Sahaja La Kan? Tak Letak Binti 99 Nama ALLAH Pon Boleh? Macam Tu Ke?

Memang tak boleh. Walaupun korang nikah sekali pun. Masih tak sah. Lepas bersalin. Habis pantang. Harus nikah sekali lagi. Nama anak tak boleh bin dengan bapanya. Walaupun itu ayah kandungnya. Sebab tu anak tak sah taraf.

5y trước

Yes . I'm Agree with u bro✌dia main pkul rata je kn .. tetb jtuh hukum xsah kne nikah lg skali😂

X blh....tp klau nk sama kn bin or binti blh kot🤭🤭🤭....pasangan awk tukarlah nama kpd abdullah, tp klau anak pempaun jadi msalah lh klau bab2 wali 6ty....take care you baby

Tak boleh.... Hukum tetap hukum... Walaupun awak kawen dengan ayah baby tu... Dia tetap anak luar nikah.... Jika awak was2 sila la bertanya ustaz atau ustazah di jabatan agama

5y trước

Hukum tetap hukum Allah. Laksanakan yang wajib terlebih dahulu baru awak tau ape itu Hukum Allah. ok saya nk tny, simpan & buang? Apa hukum kedua nya ni? Simpan & buang Dua benda yg berbeza sudah pasti and apa yang awak tahu ttg hukum bg anak tidak sah taraf ni? Cube bagi satu keterangan mana tau ada yg lebih hebat berbanding case2 yang saya handle sblm2 ni kan... Jgn la u guys keluar perkataan hukum tu, seolah2 menyamakan mcm UNDANG2 dunia. Islam itu Indah. Islam tidak mengajar kita memalukan sesama sndiri & apatah lg mmbuka aib seseorg. Kalau la bleh direjam, rejam dulu pd org sepeeti ini.

Simple. Anak yang terjadi ketika 'diluar' pernikahan yang sah takboleh sama sekali dibinti dan bin nama bapa. Even dah kahwin pun tetap tak boleh.

Thành viên VIP

Tak boleh sis..kena binkn abdullah

Tak boleh sis ,

👇

Post reply image
5y trước

Ye bru je kuar brita 2 3 minggu ni berkaitan ni...