Sesi Tanya Pakar Bersama Dr. Navdeep Singh Pannu, Medical Director, TMC Fertility Centre

Ramai di kalangan pasangan yang sudah lama berkahwin ingin mendapatkan cahaya mata. Namun, rezeki masih belum memihak. Jangan putus harapan kerana kini, sudah banyak cara yang kita boleh cuba untuk hamil. Pernah tak anda tanya pada diri anda kenapa dah cuba ikut masa ovulation pun masih tak lekat juga? Atau egg count anda cukup tak? Ke suami yang bermasalah? Penah tak anda buat fertility checkup? Jika anda mempunyai semua persoalan atau berada di dalam situasi tersebut, anda wajib ikuti Sesi Tanya Pakar kami pada kali ini. Tanya soalan anda mengenai percubaan untuk hamil dan apakah prosedur untuk pasangan TTC bersama Dr. Navdeep Singh Pannu, Fertility Specialist and Medical Director, TMC Fertility, Women's Specialist Centre. *NOTA: Sebarang persoalan di luar daripada topik dan tarikh yang ditetapkan mungkin tidak akan dijawab atau dipadam terus.

Sesi Tanya Pakar Bersama Dr. Navdeep Singh Pannu, Medical Director, TMC Fertility Centre
14 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

Hi Dr Navdeep, Sy dan suami telah berkahwin hampir 2 tahun tapi masih belum dikurniakan anak. Kami masih belum pernah consult dgn mana2 doktor bagi tujuan kehamilan. Ini keadaan kami suami isteri: Suami :- - Ada rekod sakit kencing manis, darah tinggi dan gout. Masih mengambil ubat hospital secara berjadual. - Berat bdn 110kg + tinggi 170cm Isteri:- - Kitaran haid 35/36 hari setiap bulan - Berat badan 96kg + tinggi 153cm - Telah consume folic acid 1 thun without miss. Persoalan sy, - Adakah penyakit @ pengambilan ubat-ubatan suami sy menganggu kualiti sperma dia? - Adakah masalah berat badan punca sy gagal temui masa subur setiap bulan? - Adakah sy perlu mengambil supplement tambahan selain drpd acid folic? Bantu sy doktor. Terima kasih.

Đọc thêm
2y trước

Thanks dr 😄

hai doctor sy mahu bertnya..sy bru nikh 8 buln(suami ke 3) dn ingin memiliki cahya mata lgi..skrg sy mmpunyai ank yg berumur Dua Thun..tetapi sy czer..Dan sy ttp mngamal kn asid folik tnpa hnti...msalah sy di sni..sy msih xjmpa wktu sbur sy doc..wlau sy pkai opk skli pn..sy kerap bersama..cma rezeki nk hamil tu sy risau mkn ms lama sb fktor umur sy..skrg sy usia 41 thun..jdi bagaimna cra sy utk hamil?? adakah sy harus mkn vit lain selain asid folik?? sy mitk pencerahan dari doktor..trima ksih..

Đọc thêm
2y trước

hi, boleh makan pil kesuburan (clomiphene citrate) dan jumpa dr untuk ultrasound scan untuk memastikan ada telur yang membesar

Assalamualaikum.. saya sudah kahwin 1 thn 2 bln 11 hari, kami kerap bersama tapi saya tak hamil. suami ckp adakah sbb saya gemuk @ masalah haid saya pcos? berat:86kg tinggi:57cm umur:36thn anak:3org pernah oprate anak 1,ank lahir tali pusat belit umur suami:36thn suami merokok. waktu haid kerap segugut,haid pernah x datang 3 @ 4 bulan. haid saya tak teratur bila hari subur saya dr? bila hari haid?

Đọc thêm
2y trước

boleh makan pill clomiphene citrate (ubat kesuburan)

Hi doc, sudah 2x saya keguguran. Tapi period saya datang seperti biasa. Bulan ke 2 period, sy keguguran. ketulan Seperti hati ayam. simptom mengandung sy, alahan muntah², perut cramp. Boleh sy tahu kenapa, time period sy still mengandung? tak seperti orang lain.

2y trước

mesti jumpa dr untuk ultrasound scan.

Thành viên VIP

hi doktor...dalam situasi begini...boleh kah doktor maklumkan beberapa cara atau alternative bagi pasangan untuk mendapatkan anak? adakah faktor agak berumur atau kahwin di lewat usia salah satu menyebabkan seseorang itu sukar hamil?

2y trước

jika dah berumur, bilangan telur yang sihat akan berkurangan. jenis rawatan: pil kesuburan (clomid), suntikan (FSH), IUI dan yang paling effective ialah IVF

Hi Doctor.. Saya ingin bertanya berkaitan penjagaan waktu tidur ketika mengandung... Seeloknya berapa jam ? Bgaimana skiranya tidak cukup waktu tidur hnya dapat 2jam shaja..adakah kesan komplikasi yg teruk kepada ibu mgandung itu ?

2y trước

thankyou doctor atas jwapan😊🤗

Hi doc , boleh kongsikan tips untuk mudah hamil , mungkin dari segi pemakanan atau apa saja. sudah kahwin 8tahun dan tahun lepas keguguran sekali. suami ada penyakit gout. umur kami baru 32 tahun.

2y trước

terima kasih Dr

Influencer của TAP

Hai Dr Navdeep, Bagaimana seseorang ingin tahu waktu subur jika period datang kadang kala selepas 20 hari kadang 25 hari? Terima kasih

2y trước

mesti jumpa dr, untuk ultrasound scan ovary,

Doctor,saya sekrg berada d hospital sya dh 2cm bukaan bola x doctor kongsikan cara cepat bukaan

2y trước

jangan risau, kalau 'slow progress' dr akan memberi ubat.

Hi Dr.. Saya bakal berkahwin, jdi saya rancang untuk consume folic acid dan cod liver oil pada masa yang sama. Adakah dibolehkan?

2y trước

boleh makan sekali.