Rindu waktu bujang
Semalam first time aku dapat me time untuk keluar dengan kawan kawan aku.. aku keluar petang balik around 10pm tu pun laki aku duk call banyak kali tanya bila nak balik.. aku tinggal dia sorang anak aku.. yang sorang lagi aku bawak.. aku dalam emosi tak stabil ni duk fikir perkahwinan ni untuk isteri jadi maid semata kah? Kau kena ingat kau ibu so tempat kau kat rumah jaga anak sampai kau gila.. mind you bila laki aku lepak aku on je sampai la dia habis lepak.. siap tinggal dua anak kat aku.. kekadang aku terfikir.. kejam dunia ni dengan wanita sebab lelaki bila dah sediakan nafkah even tak banyak rasa macam semua dah settle.. meanwhile ada isteri pun bekerja pastu nak jaga rumah pun ya.. to be honest kalau tanya aku nak kawen ke tak kalau diberi pilihan untuk undur masa aku tak nak kawen.. sekian dari ibu yang rindu waktu bujang

yes setuju dgn communication.. yes isteri pun perlukan me time. sometimes, sebelum suami isteri tu saling memahami, akan ada pergaduhan kecil, tapi penting so boundaries sesama insan terjaga. sis rasa bitter sebab selamani suami lepak boleh ja lama2 n anak2, semua sis jaga. so a month up to the day sis nak lepak, sentiasa la cerita (utk igtkan suami) yg selama ni suami selalu lepak dan lepak lama2, sis sorang urus semua anak boleh, suami mestilah lagi boleh kan, lelaki kan lagi kuat lagi better dari wanita (ayat pancingan jaa, yes wanita kuat tp taknak bitter kan, kena pandaila mengayat). pastu info dgn cara betul dan baik2 yg mcmana lelaki perlu me time utk rasa jadi manusia, begitu juga wanita, lagilah sebab wanita kan lemah segalanya (mengayat). info anggaran masa nk keluar sampai jam brp, dan anak2 bagi tinggal semua utk suami jaga. anak sama2 kan pastu perlu bersedia lah kalau tetiba suami atau anak call cari waktu sdg me time, pdhl suami keluar me time, tak ada pun isteri n anak call2 wasap2, tp nak me time kan? so pilih situation mana plg sis nk, lgsg x ada me time, atau ada me time tp rasa terhad (anggap sbgi ujian Allah bg utk kurniakn pahala lebih dkt hari akhirat yg selamanya). or, just info suami awal2 yg klu bukan emergency, sis nk suami buat mcmana sis buat klu suami lepak: anak isteri tak kerap call tak kerap wasap waktu lepak/me time (wlupn sbnrya suami tu klu kerap call, tanda risau ke isteri, sbb dunia zaman now nauzubillah). lagi bagus dan selamat kalau phone sis n suami, link kan acc Google supaya if anything happens, at least blh cari location pasangan bdasarkn location phone (pastikn location phone sentiasa on, data fkt fon sentiasa on, Google suami isteri dlm phone msg2 sentiasa sync). dlm satu phone blh ada multiple gmail kan, so pastikn dlm phone suami ada n sync dgn gmail isteri n vice versa. dlm context ni, keselamatan sesama pasangan lebih penting dari tknk share email. or pakai la apapa acc gmail asalkn gmail yg sama tu ada berdaftar and sync dlm phone sama2 supaya sng nk check location or emergency call if anything happens
Đọc thêmBerapa umur masa bernikah? Maaf cakap ya, bila kita kata "rindu zaman bujang," , "jika diberi pilihan undur masa, tak nak kahwin dulu" hmm ada sesuatu tak kena pada diri. Seolah, nak bernikah, tapi belum sedia tinggalkan kehidupan zaman bujang. Keluar petang, balik 10pm? Fuh, saya yg perempuan ni pun risaukan puan dan anak, apa lagi suami puan. Emosi tak stabil ni rawatlah dgn orang/ cara yg betul; kaunselor ke dsb. Hang out dgn kawan, boleh, sementara je feel nya. Pasal isteri jadi maid, pasal terasa seorang ibu tempatnya di rumah, BIG NO pemikiran begini. Bincang perkara ni dgn suami elok2. Kalau bincang tak ke mana, minta bantuan orang yg betul utk bantu puan dan suami saling fahami peranan masing-masing dlm perkahwinan. Untuk yg belum nikah, live your life to the fullest . So, tak menyesal dgn apa jua ujian dan perkahwinan hingga kata nak kembali kehidupan bujang. Kalau kata rindu kawan, ok lagi Nikah bila kau bersedia menjadi seorang isteri, ibu/ suami, bapa. Pilih lelaki/ wanita yg betul utk jadi pasangan. Kalau bakal pasangan suka lepak dgn kawan2, hadaplah perangainya atau bincang perkara tu sedalam-dalamnya supaya masing-masing tak tersakiti dan terasa tak adil. Mudahan Allah kurniakan ketenangan, kasih sayang buat puan sekeluarga
Đọc thêmsis saya ni walaupun dah berkahwin dah ada anak suami bagi je lepak dengan kawan sampai ke malam..saya gi lepak bawak je anak takda masalah je suami lagi suka bila isteri gi lepak bawak anak so dia tak pening kan kepala dia nak urus anak..saya lebih bersyukur dapat suami bila dia izinkan saya keluar pergi hangout dengan kawan janji kena bawak anak keluar sekali. Jangan jadikan alasan sebab dah berkahwin tak boleh pergi lepak keluar semua tu. kalau xde komunikasi semua nak buat pilihan sendiri lebih baik awak jangan kawin...sendiri buat keputusan sendiri kena fikir bukan cakap dekat sosmed luahkan dekat sini. saya tak marah cuma nasihat kalau awak rasa jadi isteri/ibu beban kenapa dulu awak berfikir untuk berkahwin? nak ada anak? awak fikir kahwin tak ada tanggungjawab? ke awak fikir kawin sebab ikut nafsu? dulu kemain kata manis "saya nak hidup dengan awak hingga ke syurga lah bagai" sekarang nak menyesal. dah tak guna dah kalau rasa bosan duduk rumah ajak lah laki awak bawak anak2 pergi holiday ambil kenangan bersama bukan nya menyesal di tepi bucu katil mengenang memori yang tak pernah kembali..tipu lah kalau saya kata saya tak pernah rindu masa lampau tapi apakan daya hanya sebagai kenangan terima jelah hakikat tu. sekian terima kasih
Đọc thêmNormal la tu dah kahwin mmg la susah nk lepak2 dgn kwn da. bukan mcm wktu kita bujang2 dlu, wktu tu lntakla ko nk balik 2-3pgi xde sape nk mrah kcuali ko duduk dgn parent ko la😁 Tp sbb awk ckp firsttime dpt me time tu, agak kejam gak laki ko bising2 xbg keluar lepak dgn kwn,bkn hri2 ko nk me time kn. pasni klo ko nk me time bwk je kedua2 anak2 ko tu, kwn2 ko msti pahamkn klo ko bwk ank2 skli, kata kawan, klo xpham tu bkn real friend la😁 lgi satu xyhla nk mnyesal ckp nak undur masa xnk kahwin la ape la, sape yg pilih nk kahwin awl dlu? setiap perbuatan kita ada benda kita pertaruhkan. Sorry ye kalau terasa, tp kawan2 sy dlu mcm awk la kawen muda, tp bila da kahwin xpuas enjoy nak jugak lepak2 je keje dia, siap perli2 sy lg ckp bila nk kahwin umo da lnjut. Tau2 sekarang dia da cerai berai, sy lak kahwin lmbt tp alhamdulillah sempat enjoy life waktu muda & xde isu nak rindu2 lepak la bgai,baik lepak dgn laki & anak aq sndri je
Đọc thêmsaya xnk slahkn sis,saya paham..abaikn diorang yg lain komen 😂🤣...mesti makcik yg komen tuu yg diorang slahkn awk 😝...lpas nie awk hadkn jugk masa lepak husb...Dia lepak smpai xigt dunia bleh,kita xbleh...bkn selalu awk bleh lepak...asal xbleh pulak...cuma awk kena chat ckp kat husb buat ap semua...biar dia xrisau...lagypom okay laa awk bwk ank sorg...bkn awk g sorg...Makcik2 yg komen nie semua xrilek 🤣...diorang kan ajaran Patriaki 😝 itu yg diorang komen cmtu...btw about communication tuu betul laa... awk kena comunicate dgn husb ape yg awk suka ape yg awk xsuka...tuu jerr nk bgitaw...
Đọc thêmHusband call maybe dia risau pasal sis. Sebab dah pukul 10pm kan. Maybe next time kalau nak keluar boleh plan awal. Valid apa yang sis rasa tu. Apa² pun two ways communication tu penting. Give and takes. Tak dinafikan lepas kahwin ada komitmen tapi tak bermkna lps ada anak apa yg sis nak buat tu tersekat. Maybe bole hantar anak ke pengasuh sementara ke? Mcm org terdekat saya, anak letak ke pengasuh sementara atau kalau adik beradik ada yg duduk kejap. Boleh minta diorg jaga kan. 🌸
Đọc thêmSy pun penah trpkir mnyesal kawin sbb ada msalah yg bole buat kita down sgt2.. Tpi bila pkir anak n nk undur masa memang xnk dah sy lebih rela ada ank2 sy drpd masa lalu yg happy Tpi ank2 xde sy akn trus berjuang Utk ank2 sbb dorang lebih bernilai drpd segala nya hrta dunia akhirat kita .. skrg mgkin kita rasa susah sbb kecik lagi da besar skit dorang akn pkir kita lebih pecaya la.. doa baik2 Utk ank2 kite InshaAllah Allah mudah kan
Đọc thêmsila berbincang dgn suami..kita kalau ada perasaan mcm ni maksud kita tk ready dgn hidup atau perubahan fasa kehidupan..kalau masih membujang pun belum tentu sempurna sb hidup pastinya ada turun naik, tanya diri awk, awk jenis cari solution atau hanya cuma menyalahkan, salahkan takdir atau salahkan org lain
Đọc thêmDua2 kene jadi matang.. kalau x bersedia korbankan masa jaga anak kenapa kahwin. Anak adalah masa depan suami dan isteri ye.. jaga masa depan awk, insyaAllah da tua nanti senang hidup. kawan2 lain tu kalau kita susah besok semua berdesup lari
Dah memang tanggungjawab isteri uruskan anak, suami..Klau dah tak nak urus anak dgn suami..buat ape kahwin..suami bagi keluar pun dah satu untung..ni kan pulang nak melebihi had lepak dengan kawan..kita sang isteri kena tau batas waktu..

Domestic diva of 1 active little heart throb