10 Các câu trả lời

Maaf nk tnya. Saya dh 31week scan smua saiz ikut week. Tapi bhgian kaki kecil dri 2week dri usia kandungan? Ada risiko ka klu jdi mcmni? Apa yang bole buat bgi naik balik saiz? Doc ckp jgn risau sbb xdak apa2 mslh kesihatan cuma diaorg akan refer pakar utk next appointment ja. Saya bkn apa first mom risau.

As Salam dktor ..saya sekarang 34 week 1hari.. ada kala rasa sakit pinggang sehingga pinggul secara tiba2 dan bayi mngeras... selepas membuang air kcil atau besar.. terasa sgt berat dan sakit di bawah ari2 .. adakah itu contraction atau braxton hicks..

terima kasih dktor utk penerangan .. 😊

Hi doctor, perut saya kerap mengeras. Bila pegang perut memang rasa tegang dan tak menganjal (like a normal tummy). Adakah itu braxton hicks? Jika tak, kenapa ia terjadi? Saya di minggu ke 30. Terima kasih.

Hi, braxton hicks merupakan false labour pain atau sakit kontraksi palsu yang di rasai di perut ibu. Sakit perut Braxton hicks tidak kerap dan ia datang serta pergi.. Boleh jd di sebabkan oleh otot rahim yg menguncup kerana pergerakan baby yg terlalu kuat atau aktiviti ibu yg memenatkan seharian. Selalunya sakit braxton hicks dapat dirasai di bahagian hadapan perut sahaja. Menjawab kepada persoalan puan, Perut yang mengeras selalunya memang akan tegang dan menganjal disebabkan oleh otot rahim yang keras. Jika perut mengeras terlalu kerap dan merisaukan, dinasihatkan untuk puan terus ke klinik berdekatan dan berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan seterusnya.

Hi Doctor, macam mana nak bezakan braxton hicks dan real contraction? sakit braxton hicks ni sama ke dengan real contraction? ataupun braxton hicks ni perut hanya mengeras je?

Hi, braxton hicks merupakan false labour pain atau sakit kontraksi palsu yang di rasai di perut ibu. Sakit perut Braxton hicks tidak kerap dan ia datang serta pergi.. Boleh jd di sebabkan oleh otot rahim yg menguncup kerana pergerakan baby yg terlalu kuat atau aktiviti ibu yg memenatkan seharian. Selalunya sakit braxton hicks dapat dirasai di bahagian hadapan perut sahaja. Manakala true labour pain atau kontraksi bersalin sebenar akan dirasai dengan kerap dan konsisten. Semakin lama semakin kerap. Selalunya mulai setiap 10 minit sekali kemudian setiap 3 minit sekali diikuti dengan setiap Seminit sekali. Selalunya sakit kontraksi sebenar akan datang dari belakang badan bergerak ke hadapan perut dan semakin lama intensiti kesakitan akan meningkat sehingga bersalin.

TapFluencer

Hai doktor. Apa simptom braxton hicks dan kontraksi sebenar yang sangat ketara? Pengalaman saya kalau kontraksi sebenar ia terjadi dengan kerap berbanding braxton hicks

Terima kasih Dr Siti

salam doc.. saya dh 39week nk seharu nk msuk 40week tapi jalan tak bukak2 lagi.. soalan saya kenapa saya asyik muntah2 balik tak larat badan perut tak rasa sakit

VIP Member

assalam.... sy 38weeks kerap kebas tagan dan kaki... nomal ker kerap sakit pinggul ketika bagun,berjalan dan mengiring ketika tido...

Sama saya 38minggu . Kerap kebas tgn dgn kaki ..

sy dh msuk 34 mnggu 1 hri , pinggang bhgian kiri scara tba² rse skit , smpaikn nk brjln pn x selesa, knape ye

hi doc nk tnye kalau bayi pramatang suara dia nangis perlahan dah nyaring adakah normap

sy ada soalan, tp diluar topik.

Câu hỏi liên quan

Câu hỏi phổ biến

Những bài viết liên quan