Benci dekat ipar sendiri

Saya tengah pregnant lagi berapa week nak cukup 40week.. sepanjang pregnant ni selalu kalah dengan emosi sendiri.. buat makluman ibu ibu saya duduk dengan mertua lagi disebabkan pkp hari tu masih tak stabil sampai sekarang.. saya selalu menilai apa yang terjadi dekat rumah nie lebih lebih lagi bila berkaitan dengan suami.. mak mertua selalu menangkan adik ipar bila dia bergaduh dengan suami.. kadang tu obvious sangat tidak adil tu.. kadang kadang saya nampak jelas kecewa dekat muka suami saya.. sampai saya sendiri menangis tengok suami yang kekadang tak de title sebagai abang untuk adik adik dia.. adik ipar juga kadang kadang tak de common sense.. main rembat je barang.. disebab kan rasa simpati dekat suami saya ada kekadang terselit rasa benci dan tak bercakap pun dengan dia.. yang merisau kan saya.. saya tengah pregnant dan seharusnya saya menjaga hati emosi saya.. tolong bagi pandangan.. saya betul betul nak buang rasa benci nie..

11 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

yelah , kalau boleh kita takyah masuk campur dalam masalah keluarga nanti takut keruhkan keadaan , selagi ipar puan tuh tak buat apa2 kat puan hanya bergaduh dengan abang dia je kan.. kalau nampak suami puan macam tuh kan puan bagi lah dia sokongan atau buat dia happy , macam saya ni duduk dengan mak ayah ada lah juga sikit perselisihan antara suami dengan mentua2 dia tapi saya taknak menyebelahi siapa2 sebab taknak putuskan ikatan antara dorang .. saya selalu cakap nan suami sabar je lah selagi kita duduk dengan orang nak buat macam mana , kita marah2 dan gaduh macam mana pun tetap juga kita duduk dengan dorang lain lah kalau ada rumah sendiri kan .. kita hadap jelah apa yang orang buat dan cakap selagi duduk bersama2 ni mana ke tahu suatu hari dapat juga merasa duduk rumah sendiri walaupun sekadar menyewa kan .. selalu lah berdoa pada Allah agar kita sebagai pasangan diberikan kesabaran dan tabah untuk harungi sama2 kehidupan yang susah tu , lagi2 puan mengandungkan mana yang tak elok ni buang jelah jauh2 mana yang baik kita simpan ..

Đọc thêm

Ni family suami adik beradik suami, suami lg pandai utk mengetahui apa perlu dia lakukan sbb itu silatulrahimnye dari kecil. Sbg isteri btr kita biarkan suami yg handle dan tidak membesarkan dgn mencampuri. Bertenang dan cuba bersabar sehingga sis berpindah. Walau mcm mana pun keluarga suami keluarga sis, biar keluar itu dgn cara baik sbb perlu jg smp bila bila sbg keluarga sendiri tanpa bermusuhan dan rasa kecewa. Semua ada kekurangan jd jgn membesarkannye malah kesabaran itu ada hikmah. Biar suami yg handal. Dan plg penting walaupun sukar tp jgn membenci sewaktu anak dlm perut, sbb dipercayai nanti ciri ciri org yg kita benci akan menjadi cabaran di masa dtg. Byk berdoa dan beristighfar, semoga allah memudahkan cabaran sis utk cepat dpt rezeki rumah sendiri. Saya paham bukan mudah utk bersabar, tp cuba sebaliknye doakan mereka dpt hidayah

Đọc thêm

Saya pun stay dengan mertua. Mmg ada rasa kecil hati tapi ignore jee sebab kalau fikir sangat takut stress, kesian pulak kat baby. Saya kalau hari Ahad mesti stress even husband pun cuti haritu sbb kakak ipar pun cuti hahaha. Rumah kecik, so kalau dia cakap apa2 jee mesti dengar. Takpernah la hari ahad tak terasa hati hehh. Lepastu dah masuk hujung2 trim ni kuat sgt berpeluh badan pun berbau lah kan, tiap kali dia bersiap jee mesti dia sembur perfume depan bilik saya. Allahu sangat2 terasa tp takpelah sabar jee selagi mampu. Kita bila pregnant berpeluh bukan mcm org biasa, kadang duduk saja pun berpeluh mcm baru lepas lari 3 round padang😅

Đọc thêm

situasi kita sama.. sy just mampu kesian je kat suami, asalkan dia tak kacau sy dan hubungan sy dengan suami sebab bagi sy tu keluarga dia..dia kena handle sendiri..kita mampu dengar keluhan dia je..kang kalau kita backup suami takot jadi besar pergaduhan adik beradik dorang pulak..suami sy pon dia tak suka sy cakap pasal keluarga dia dekat dia, walaupon dia tau keluarga dia salah..nak buat mcm mana.. kejadian jadi kat sy, ape leh buat, sy terpaksa tengok je la..biakan dia selagi tak pergaduhan yang besar..dan pk baik je, mgkin sebelum ni ipar² mcm tu, mungkin dia ada penah tolong suami ke..tu dia diam je..

Đọc thêm
Influencer của TAP

Hi mommy. Bila dah berkahwin either duduk rumah parents atau rumah mentua pasti akan rasa kecil hati. Sama juga dengan saya tapi saya rotate kadang balik rumah parents kadang balik rumah mentua. Even dengan suami pun boleh jadi emosi kita tak okay 🫢 tapi apa pun jangan terlalu berharap mentua buat apa seperti yang kita harapkan. Lagi tinggal rumah dia. Yang penting sis jaga diri dan selalu berkomunikasi dengan suami. Untuk luahan hati tapi pada masa yang sama jangan nampak seperti burukkan mak mentua kadang dia tahu tapi dia taknak terima family dia macam tu

Đọc thêm

sementara waktu ni jgn la fikir sgt pasal ni, da tak lama da tuh. nanti nak pantang stress lagi, kalau ni awak discuss dgn suami tuk pindah, tu elakkan diri dari perasaan tuh. bila kita duk sekali dgn family ,mmg macam2x benda buruk nampak, sbb tuh byk kan org pindah lepas kahwin. saya pun stay dgn family lagi , kkadang terasa juga la, duk tunggu habis pantang terus pindah, sbb taknak nampak cacat cela kita n family. nanti hubungan jadi tak berapa elok kan. apa pun , jgn stress yaa. fikir positif. ♥️ .

Đọc thêm

Nasihat saya bincang dgn suami. cari Jalan utk pindah dari situ.. nanti puan berpantang di mana ya? sbb nanti lepas bersalin emosi ibu lagi tak stabil. puan kena get ready untuk hadap masalah lepas baby lahir pulak. so bincang dari sekarang apa yg terbaik untuk puan, baby n husband.

Kurangkan interaksi utk jaga emosi. Sbb nk bg cadangan utk tak duduk dgn mertua mcm mustahil kan. So lepas buat apa2 terus masuk bilik, byk masa dlm bilik jela. Elakkan la jumpa walau satu rumah. Sy rasa better mcmtu.

Jangan terlalu benci nti kenen muka anak mcm orang dibenci, benda ni pernah jadi.. cuba maafkan sebab diorang mmg da mcm tu sejak kecil tau sikap memasing.

Bersabar ya😀👍🏻..