tips kasih kurang mual muntah

hello mummy" nak tanya korang macam mana yaa ksih hilang mual muntah ad tips tak..saya sampai air tak dapat nak minum apatalagi makanan rasa down sangat"

8 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

Kalo ikut pengalaman, makan ubat tahan muntah dulu sis & kalo doktor benarkan minta juga ubat gastrik, tpi jangan dulu beli di pharmacy ya, jumpa doktor dulu baru tanya suggestion doktor kalo nak beli ubat di pharmacy macamana, selalunya doktor boleh bagi nasihat, then try makan kurma sikit2 sebab dia bagi tenaga & at least berlemak boleh bagi perut rasa kenyang, pelan2 makan jer apa2 yg ada. Walaupun selalu kena nasihat makan makanan khasiat, tpi kalo situasi gini makan jer apa benda sis nak makan, paling penting perut jangan kosong, muntah2 selalunya sebab angin masuk & gastrik naik. Pernah rasai juga bila semua benda x boleh masuk, tpi paksa diri sis, cri mana yg kena dengan selera. As long as sis makan baby still dapat nutrients. Kalo minum air, kadang rasa air tu buat kita muntah, then kalo saya saya letak slices buah2, apa jer jenis buah, yang penting hilangkan rsa air kosong tu. Positif thinking sis, bukan salah kita, mmg jenis hormone yg x keruan ni buat kita jadi down, so, it's the hormone doing it's thing, sis kena positive kan diri sis ya. Don't blame yourself atas benda yg luar kawalan sis

Đọc thêm

Saya makan kismis dan kurma utk elak rasa muntah.. jangan biar perut kosong memang akan trigger muntah tu.. minum air buah yang dalam kotak marigold putih tu ok. Minum air sejuk instead of air masak biasa sebab lidah kelat memang senang rasa loya.. dari segi makanan try makan makanan yg berkuah.. saya suka sup2 ni. Saya makan ada sambal belacan/budu benda2 yg masin. Tapi sikit2 je makan buat hilangkan rasa loya.. jangan terus makan nasi kalau perut dah lama kosong.. memang muntah lepas tu.. makan sikit2 tapi kerap kali insyaAllah rasa muntah tu kurang sebab perut tak kosong.

Đọc thêm

Sy mmg kurang minum air sbb klu air jer asyik muntah. Lepas makan kena banyak berjalan. Makan dlm sikit2 asal tak lapar ok dah. Lagi satu mmg kena trial n error sejenis makanan yg boleh diterima. Mcm sy masa pregnant anak first dah cuba banyak jenis makanan last2 dapat lah makan natto ngan nasi seaweed. Satu bulan tu sy makan tu jer pagi petang malam kalau lapar sbb yg lain2 mmg tak ngam tekak. So you kena try cari satu makanan yg ok untk awak.

Đọc thêm

Pengalaman saya , muntah2 sampai air kosong pun xboleh masuk auto muntah balik.. sya g klinik swasta ckp nk masuk air drip , then doc suggest n bagi ubat tahan muntah , ubat gastrik baru lah ade tenaga .. then doc bg ubat tahan muntah utk makn hari2 sekali sehari baru sya boleh mkn n minum .. hbis saya beli kat frmasi 😆 tapi ubt yg sama doc bagi lah .. Alhamdulillah okay muntah bila perut terlalu kosonh je.. try lah hehe

Đọc thêm

Try minum air dengan hirisan lemon nak kurangkan loya dan mual. Kurangkan makan makanan yg berminyak dan pedas. Kudapan boleh makan buah epal hijau, kismis atau kurma. Mkn sikit² tapi kerap, jgn biar perut kosong. Nak tak nak kene mkn sebab baby perlukan nutrisi yg mencukupi. Trial and error makanan yang awak boleh terima. ☺️

Đọc thêm
3mo trước

Semoga dipermudahkan journey pregnancy. Sama². ♥️

kalu ikut pengalaman saya , saya makan biskut 4segi kosong tak ada gula..saya cuma ikhtiar tp menjadi

Bleh cuba supplement ganilia

3mo trước

okk sis..klo boleh tau beli kat mana tu?