sembelit 13weeks

hai mommies semua 🥰 saya pregnant 13weeks dan ada masalah sembelit sejak awal pregnancy lagi, masa buka buku pink doktor ada bekalkan obimin pada saya. dan membuatkan sembelit saya makin teruk 🥲 jadi saya tak usik obimin tu sebab perut saya makin meregang kerana tidak membuang beberapa hari., jadi saya suruh suami untuk belikan prune juice untuk lawaskan pembuangan. agak agak mommies ada side effect ke kalau saya minum prune juice berterusan untuk jangka masa panjang semasa kehamilan ni? thankyou mommies yg sudi jawab. kalau ada apa apa petua or ubat yg boleh dikongsi dengan saya juga dialu alukan komen 🤗 #firs1stimemom #Firstbaby_13weeks

4 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi
Influencer của TAP

Sis boleh minta tukar ubat , bgtau tak sesuai . Sebab kandungan kita perlukan zat . Asid folic tu penting untuk baby , tumbesaran & perkembangan dia . Sis amalkan dgn minum air buah oren fresh & air limau kasturi fresh atau oren botol ( kalau boleh jangan selalu takut gdm) bila makan ubat waktu malam . Waktu pagi cuba amalkan susu . Kurang sembelit InsyaaAllah . Makan makanan yg berkhasiat , sayuran & buahan yg bagi zat untuk kita jugak . Kira 2 in 1 , ibu & anak dapat . Macam saya dulu pernah najis berwarna hitam gila (maaf kotor) sebab lepas tukar ke obimin . Lepastu doktor tukar ke iberet , masih sama dalam 2 hari tu tapi saya amalkan mcm saya bgtau , alhamdulillah membaik sampai sekarang dah 8 bulan . Tapi kdg tu ada masa sembelit takda teruk dulu .

Đọc thêm

Sy pun sama sis..masuk 2nd trimester je terus start sembelit sampai stress kdg2 perut sakit tp susah nk keluarkan. Farmasi suggest minum pati prune, katanya selamat utk ibu hamil. Sy try mmg menjadi, tapi obimin sy tak tinggal mmg hari2 mkn. Sis kne makan jgk obimin tu ye, mmg semua jenis vitamin tambah darah wktu pregnant ni mmg boleh buatkan kita sembelit (farmasi bgtau).

Đọc thêm

Bagi saya, saya cuba makan sayur mentah macam salad. (Makan secara “moderation” ya. ) Keesokan hari, trip pergi tandas pun smooth sekali bagi saya. Selain salad, cuba tanyakan nasihat doktor bahawa “stool softener” boleh dimakan tak krn doktor saya ada prescribe-kan ubat tu bagi ku.

Hi sis. Saya makan zincofer and sama jugak jadi sembelit. So saya pergi klinik swasta minta advise doctor so dia ada bagi ubat makan sejenis cecair untuk lembutkan najis. Alhamdulillah so far so good. Apa yg penting banyakkan minum air kosong okay