SURAT DARI MAJIKAN 😖

asalammualaikum ada ke sesiapa yang ada pengalaman mcam ni..saya ingin buat pertanyaan..sya kerja security syarikat persendirian punya..ada slip gaji &ptongan KWSP tu smua ..saya start kerja 03/06/2022 waktu sya bekerja dr jam9pm-6am ..ceritanya.. tadi siang sekitar jm9am ..boss ada buat meeting jam9am untuk staff nya dan dia sebarkn di group WhatsApp pada jam9am..tapi dia tidak mention saya,dan slama ini dia memang tdk Perna bawa sya ikut meeting skali ..dan dia beritahu saya pun sudah lewat tepat jam9am juga dia beritahu saat meeting sdh d adakan ..dan waktu itu saya tengah rehat@tidur kerana itu bkan waktu bkrja sya lagi ..tetapi sya tetap datang ke meeting itu cuma dlam kdaan yg mamai lagi ,yalah sya baru bngun tidur mengejut pula tu di call , ada lah soalan2 yg mereka tnya dan semua nya saya jawap tpi mungkin dalam nada yg kurang baik krna mreka tdk memahami situasi sya yg kerja malam.. ttapi sya langsung tdk mengunakan sebarang prtkaan kesat ..kemudian majikan sy mengarahkn agar sya pulang ke rumah ,so saya pun pulang lh..sekitar jam1.00pm dia menghantar notis melalui whatsapp (SURAT NOTIS SEMINGGU) atas alasan (KESALAHAN MENJAWAP SOALAN MAJIKAN DENGAN KURANG SOPAN) katanya itu adalah Surat berhenti kerja dan dia tdk benarkan sya turun kerja lagi mulai dari surat itu d buat tadi ..jadi persoalan saya BOLEH KAH SAYA MENUNTUT INI KE PEJABAT TENAGA KERJA BURUH?? saya sbagai perkerja merasa ini tidak adil kerna itu kesalahan kecil dan mungkin sedikit salah fham,,tetapi seolah sya ada buat kesalahan besar padahal itu bukan waktu sya bekrja lagi dn ini adalah kesalahan yg pertama ttapi tdk dberikn amaran ,trus diberhntikn kerja..apa patut saya buat??

8 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

bole je buat aduan dekat pejabat buruh. standard keje guard mcmtu la.sy pun pernah kje guard. gaji x bayar penuh lah, mcm2 hal. diorg suka songlap duit. tp bila buat aduan pejabat buruh tu kne push skit org sana. kadang diorg mals layan. tpi tkpe, kalau awk usaha lebih boleh menang kes inshaAllah. kena buat surat aduan dlu. boleh google cara2 buat surat aduan di pejabat buruh. dlu ada kes jgk guard india tidak dibayar gaji dan dibuang tanpa sbb tp menang kes dpt 28k.

Đọc thêm

boleh buat aduan ke jabatan tenaga kerja (JTK), sbb sepatutnya tak boleh terus pecat, majikan kena bagi surat tunjuk sebab dulu beberapa kali, melainkan kesalahan tu memang tertulis dalam buku pekerja yg majikan boleh terus pecat sepertia tidak datang bekerja 3 hari berturut tanpa dapat dihubungi.

2y trước

sbp sya kerja jm9pm-6am ..kjdian tu jam 9am bkn wktu kerja dh ..sya dh pulang rmh pun.

Influencer của TAP

Waalaikumsalam. Maaf tak pernah alami. Tapi bagi saya tak proper majikan berhentikan dengan cara bagi whatsapp terus begitu. Sepatutnya majikan jumpa direct dan bagitahu pekerja sendiri. Dan ada prosedur untuk berhentikan pekerja dengan betul. Cuba sis tanya prosedur di pejabat buruh.

2y trước

Okay sis. Moga dipermudah urusan. Saya pernah kerja lebih masa banyak kali lepas tu bila nak apply ot boss refuse srsly memang tak adil. Nak suruh kerja lebih masa tapi tk blh apply ot sb berkelayakan terima ot memang kejam

Boleh terus ke pejabat buruh. Tak boleh berhenti kan pekerja serta merta.. kena refer balik offer letter. Tapi boleh terus rujuk pejabat buruh jangan risau

sya kerja menjaga sebuah restaurant dn penginapan pda wktu mlm .. dan selalu dia buat meeting hnya tuk pekerja restaurant nya shja

kalau setakat jawab dengan tidak sopan, tak munasabah langsung utk dibuang. melainkan berkali2 dah perbuatan tersebut.

2y trước

7hb gaji ..dia potong gaji sya seminggu ,sbp sy xtrun kerja start dr hari sya d berhntikan ,,tpi sya xtrun disebabkn dia wsap kata (xpya trun dh mulai skrang) so mmg sy xtrun lh .. ptut ke mcm tu ptong gji??

Cuba tanya di Pejabat Tenaga Kerja Buruh.

bole buat aduan kt pejabat buruh