Kelahiran VACUMM

Slm ibu2..sape yg ada pengalaman klahiran guna vacum ni yer ...ada kesan x pd bby..selamat tak untk ibu n bby?

2 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

Alhamdulillah pengalaman saya semuanya berjalan dengan baik sahaja. Anak saya sekarang 2y++. Reason saya kena vacuum sebab saya dah tak larat nak push. Dah nampak dahi baby, gynae saya kata sayang kalau C-sec. So proceed dengan vacuum. Sebelum gynae nak masukkan alat vacuum tu, gynae gunting sikit untuk mudah kan muncung vacuum tu masuk. Jadi saya kena episiotomy. 2x kali teran pakai vacuum. Alhamdulillah anak saya baik2 sahaja. Cuma baby vacuum ni ada high chance untuk lebam mana2 bahagian kat kepala atau bentuk kepala berubah. Tapi jangan risau, bentuk kepala baby akan kembali normal. Macam anak saya jadi lonjong sikit. Ambil masa 2 bulan untuk okay. Waktu ni jangan usik, jangan buat apa2.

Đọc thêm
6mo trước

Sama-sama, InshaAllah 🌹Saya pun first mom awak. Apa yang saya boleh nasihatkan awak, kurangkan mendengar kata2 orang. Dapatkan saranan, info dan nasihat yang betul daripada doktor. Apa2 awak terus bincang dengan doktor awak. Awak kena vacuum sebab apa?

anak saya tiga2 vacuum. doc takan sajer2 vacuum sis. mmg bersebab dan jika perlu sahaja baru dia vacuum, forceps dan sbgainya