Sakit perut tak selesa

Saya nak tanya saya preggy 6minggu esok 6minggu 1 hari. Tp skrg perut saya macam tak selesa kenape ye? Dia mcm masuk angin mcm nk muntah pon ada. Tu normal ke ?

17 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi
Chuyên gia

Salam sejahtera puan. Terdapat pelbagai punca yang boleh menyebabkan perut anda merasa tidak selesa ketika hamil, antaranya adalah: Sakit pada bahagian bawah perut disebabkan oleh saiz rahim yang semakin membesar Sakit pada bahagian tengah atau atas perut boleh disebabkan oleh asid refluks akibat injap perut yang mengembang serta rahim yang menghimpit perut. Selain itu, anda juga akan lebih mudah merasa kembung atau masuk angin akibat paras hormon yang tinggi ketika kehamilan. Untuk mengatasi masalah ini, anda disarankan untuk makan dengan kerap dalam kuantiti yang kecil serta kurangkan makanan yang boleh menyebabkan anda kembung. Anda boleh layari www.DoctorOnCall.com.my untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang sebarang masalah kesihatan atau bercakap dengan doktor bertauliah secara atas talian. Terima kasih.

Đọc thêm

Awak sama mcm saya..saya dah masuk 3 bulan pregnant..mmg x larat sgt2..sepanjang hari muntah..tu tanda awak nak kene morning sickness

Sy pun sme sis.. Bru 5week.. Asyik lapar je.. Perut ni kembung je.. Sy mkn sikit tp kerap.. Mkn kerap pun perut sntiasa kmbung..

Thành viên VIP

Masa preggy kita mudah masuk angin. P klinik doc bg ubat angin. Lagipun sis mybe start nak morning sickness😊

Normal sist..sy pon camtue 6weeks cz perubahan hormon..aplg smpi kluar kentut 😅😅nikmat xkembung

Normal..sy pun mcm tu..ingtkn salah makan ke apa..perut kembung je manjang..lama2 nanti ok 😊

Saya pun samaaa ! Kembung mmg rasa takselesa. Ingat sy sorg ja. Sampai takleh tidur kadang tu 😂

5y trước

sy alami bnd ni juga risau mula2 sbb ank pertama x kena mcm ni....rupanya ni adalah slh satu simptom...

Sm mcm sy jgk. Sy pn alami bnda y sm mcm awak.. 😊

Thành viên VIP

Normal tu, hehe. As long as tak bleeding okay je.

Normal..sy 3bln pn dok mbuk2 loya xabis lg