Kembung perut

Saya nak tanya kepada ibu2 yang dah perpengalaman. Saya baru 11 minggu, perkara biasa ke if lepas makan perut kita akan kembung, tak mudah nak buang angin , buang air besar pun jarang? , sebelom pregnent asal makan je lepastu membuang dah . Bila perut kembung tu la kita rasa nak mual muntah.

2 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi
Thành viên VIP

Normal awak. Memg akan rasa macam tu sebab masa pregnant pencernaan usus kita tak sama macam kita sebelum pregnant. Pencernaan akan jadi lambat dari biasa jadi gas akan naik ke perut tu la jadinya gastrik, ketikdakselesaan pada perut. Kalau boleh, minum air masak secukupnya. Jangan makan makanan pedas(untuk elak perut berangin dan memulas atau cirit-birit dan elakkan kafein(untuk elak sembelit). Banyakkan makan buah-buahan dan sayuran. Selain tu, elakkan sapu minyak angin pada perut. Minyak angin diserap dalam lapisan kulit dan akan diserap baby. Tak elok.

Đọc thêm
2y trước

Terima kasih awak sharing infor, if minum halia pun boleh ke?

Promo terbesar expert care sudah dimulai, diskon hingga Rp.100.000 sedang berlangsung di shopee, ada juga voucher diskon 100% alias gratis bagi bunda yang beruntung. Buruan cek di https://shope.ee/9UfEMMqqTg (id-4001072)