15 Các câu trả lời

Hallo Dr Nur. My kid is 2.3 years old. She have been on and off cough for about more than 6 months. She is healthy n no other serious illness. Its just coughing that bothered me a lot. Her father is smoker n that's y she got prolong coughing. Everytime her cough worsen we go for check up n the doctor said her lung is totally clear. But I'm very curious because I knew she is coughing with phlegm. How it is possible in that way? Some people told me that prolong coughing can lead to lung infection. Is it true? So far my baby girl don't have difficulty in breathing, no dense at her chest, no gasping for air and Spo2 is normal. Can u let me know what can I do to get rid the cough totally? I send her to daycare everyday n is her coughing can spread to other kids?

Assalamualaikum and Salam Sejahtera, Hello, sorry to hear that, if your child has cough persisting for more than 6 months, it is considered a chronic cough and warrants further investigation by a paediatrician. This is because, there are multiple possible causes for it, and one of it is asthma. But one way to be sure is by exploring more on the history of the cough, the precipitating factors, other symptoms that come with it, any allergy history, family history of atopy, like allergy rhinitis, eczema, asthma and many more, need to do a workup and investigate further on this matter, as the only way to completely eliminate the problem is to treat the cause. If it is due to viral infection, then yes it can spread to other kids. It is also advisable that your husband prevent from smoking at the same area as your kid, prevent from smoking in the house, in the sleeping area, in the car and prior to attending to your kid, he should also clean up and change his clothings, to prevent your

Hi doktor. Nak tanya sikit soalan kat bawah. Demam: - Betul ke hanya perlu bagi paracetamol apabila suhu mencecah 38°C? Kalau demam sikit mcm 37.8°, tak perlu beri paracetamol? - Boleh saya bagi bayi 8 bulan paracetamol di rumah tanpa ke klinik? - Berapa kerap paracetamol boleh diberi? - Boleh lekat koolfever kat baby? Boleh lekat bahagian lain selain drpd dahi? Batuk: - Macam mana nak buat baby selesa sikit kalau selalu batuk selain drpd bagi ventolin syrup/inhaler? Selsema: - Adakah Bactek perlingual spray yg diberi melalui mulut berkesan agar baby tidak mudah kena selsema? - Adakah risiko utk dpt asma lebih tinggi kalau baby selalu dpt selsema dari pusat asuhan? Baby sy dah warded 2 kali sbb RSV

Sama sama!

1. kalau baby batuk, mcm mana nak mengurusnya?, sbb baby tak bole makan ubat lagi ,just harap susu je kan. 2. baby on off badan panas normal ke time musim panas mcm ni?, tambah waktu ptg/malam. 3. last, kalau baby demam, bila waktu sesuai utk mandi/lap . kalau mandi/lap awal pagi guna air suam2x panas okay ke?, tambah time badan panas, sebab ada stgah org tua ckp tak boleh. tapi setahu saya, bila badan anak panas, kena lap badan/pelipat sampai badan dia kembali normal. maaf, nak kepastian bab ni .

Assalamualaikum dan salam sejahtera, 1/ Penggunaan ubat batuk bergantung pada umur bayi tersebut, jika kurang 2 tahun, tidak digalakkan. Ia boleh di uruskan dengan melakukan fisioterapi dengan melakukan chest percussion. Jika anak demam dan batuk melebihi 3 hari, ada kesukaran bernafas, nafas laju, tidak aktif atau kurang makan dan minum, harus bawa ke klinik atau hospital dengan segera. 2/ Ya, adalah normal untuk suhu badan turun naik dengan suhu persekitaran, tapi jika panas badan melebihi 37.5’C, ia dikira demam 3/ Jika baby demam, harus turunkan suhu badan melalui dua cara - Paracetamol - boleh diberikan pada umur melebihi 2 bulan, namun dos adalah mengikut berat badan, oleh itu harus melakukan konsultasi bersama doctor sebelum memberikannya - Lap badan menggunakan air suam di seluruh badan Bayi boleh dimandikan 2 kali sehari, menggunakan air room temperature, adalah tidak digalakkan untuk menggunakan air panas jika anak sedang demam.

Doctor, nak tnye kalau bby demam waktu mlm shj, itu petanda apa ye?? Camne rasa nk kurangkan panas badan baby yaa, sbb da mandi dgn air suam, bby juga kuat menyusu. Kalau bby selsema dan batuk nk buat mcm mana yaa?

Hai, mengikut fisiologi semulajadi badan kita, suhu badan akan naik pada waktu petang berbanding pagi. Andai kata bila suhu anak naik, perlu di check menggunakan thermometer dan demam adalah jika suhu badan melebihi 37.5’C. Demam merupakan indikasi bahawa antibody badan sedang melawan virus atau bakteria dalam badan. Bayi senang mendapat jangkitan kuman, kerana sistem immuniti mereka yang belum matang. Pada waktu bayi sedang tidak sihat, mereka akan lebih banyak menyusu, kerana ia merupakan cara yang dapat menenangkan diri mereka, dan susu badan juga memberi antibodi kepada bayi untuk melawan penyakit. Cara until mengurangkan panas badan adalah menggunakan 1/ Paracetamol - boleh diberikan pada umur melebihi 2 bulan, namun dos adalah mengikut berat badan, oleh itu harus melakukan konsultasi bersama doctor sebelum memberikannya 2/ Lap badan menggunakan air suam di seluruh badan Jika baby selesema dan batuk, harus dapatkan rawatan doctor untuk menilai keadaan bayi dan kesusaian uba

hai dr. selamat pagi. baby umur 6bln sudah boleh bagi ubat ke? selsema dan batuk. kerap sangat selsema dan batuk sekarang. apa solution selain daripada bagi ubat ye? boleh bantu saya..

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Pn Zullizulaikha, Ubat selesema dan ubat batuk tidak disarankan untuk di berikan pada umur kurang 2 tahun, dan jika perlu, haruslah dapat kan nasihat dari doctor yang merawat. Cara lain yang boleh dilakukan adalah menggunakan saline irrigation untuk hidung dan sedut hingus menggunakan mucous nasal aspirator bagi membantu bayi yang selesema dan melakukan chest percussion untuk bayi yang batuk, untuk meredakan kahak. Cara untuk mengelakkan dari recurrent upper respiratory tract infection, adalah melalui: 1/ Penjagaan hygiene, pastikan pencucian tangan sebelum dan selepas makan, elakkan anak dari masukkan tangan atau benda asing kedalam mulut 2/ Elakkan bawa anak di kawasan umum yang sesak 3/ Pastikan imunisasi di ambil mengikut umur 4/ Pastikan pemakanan yang sihat dan seimbang 5/ Elakkan anak dipegang atau dicium oleh orang yang tidak sihat

TapFluencer

Hi Dr Nur, Kalau badan anak panas (demam) tapi kaki tangan sejuk. Adakah boleh pasang aircond 24 degree bersama kipas? Tapi dia jenis yang tak mahu berselimut dan berstokin.

Assalamualaikum Pn Nora, Hye, jika anak demam, memang digalakkan untuk memakai baju yang nipis dan diletakkan di dalam bilik yang bersuhu sederhana seperti 24-26’C. Elakkan pemakaian baju berlapis, stokin dan selimut.

VIP Member

Hi, Good Day Dr! How to know a cough in toddler need to seek a doctor? I have been using a percussion technique to my 1 year old daughter everytime she had a cough.

Waalaikumsalam, thank you for the advice Dr!

VIP Member

Doktor, adakah normal utk kanak-kanak umur 4 tahun utk selesema lebih dari 1 bulan. Sbb anak sy sejak baik demam, selesema dia masih ada sehingga sekarang.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Pn Nurul Aniyyah, Sorry to hear that. Jika selesema melebihi 1 minggu, amatlah disarankan untuk bawa berjumpa doctor, untuk memastikan ia bukan jangkitan kuman bakteria yang menyebabkan masalah ini. Faktor- faktor lain juga perlu di terokai, untuk membezakan jangkitan kuman dengan allergy rhinitis.

kalau baby batuk..demam n selesema mcmne rawatannya... boleh ke buka aircond ketika cuaca sgt panas sperti skrg ni?.. tak sejuk ke baby nanti?

Assalamualaikum dan salam sejahtera, Jika baby selesema dan batuk, harus dapatkan rawatan doctor untuk menilai keadaan bayi dan kesusaian ubat bergantung pada umur bayi, kerana ubat selesema dan batuk yang dibeli ‘over the counter’ tidak sesuai digunakan untuk kanak kanak kurang 2 tahun. Cara lain yang boleh dilakukan adalah menggunakan saline irrigation untuk hidung dan sedut hingus menggunakan mucous nasal aspirator bagi membantu bayi yang selesema dan melakukan chest percussion untuk bayi yang batuk, untuk meredakan kahak. Cara until mengurangkan panas badan adalah menggunakan 1/ Paracetamol - boleh diberikan pada umur melebihi 2 bulan, namun dos adalah mengikut berat badan, oleh itu harus melakukan konsultasi bersama doctor sebelum memberikannya 2/ Lap badan menggunakan air suam di seluruh badan Ya, boleh, namun suhu bilik haruslah di biarkan antara 24-26'C, dan bayi juga disarankan untuk memakai pakaian tipis dan tidak berlapis atau tebal

doc mcm mana cara atasi kalau anak berusia 4 bulan demam pada waktu mlm? perlukah balutkan dia dgan bedung utk keluar peluh atau bukak baju dia?

Câu hỏi liên quan

Câu hỏi phổ biến

Những bài viết liên quan