11 Các câu trả lời

Hi, Dr Chow. I’m a first time mum to an 11 month old. She has been gaining weight steadily all these months and I feed her all sorts of finger foods with mains such as porridge, fried rice, oats etc. however of late, she could barely finish half a portion of her meals. This happened all of the sudden without trigger. I’ve started her on formula since 9months and she now rejects formula as well. Please advise… I’m very worried about her not getting enough nutrients. Thanking you in advance.

Is your child not well? honeWhen a child is not well or teething, they might reject food or formula. Remember to let your child try a wide variety of food to reduce fussiness and it's also important not to force feed or else the child will later develop food aversion. If you are worried about your child's condition it is better to take her to see the doctor for an evaluation to look for other problems .

hai dr nak tanya 1 - macam mana persediaan makanan baby jika nak keluar berjalan? 2 - bila boleh start bagi baby bahan tumisan? macam bawang bawangan. 3 - jenis ikan apa yang sesuai untuk baby 7+? 4 - boleh ke didihkan air paip untuk dijadikan air masak baby 6+? sebab rumah takde penapis air. 5 - air mineral brand apa yang sesuai untuk 6+? 6 - air sejuk boleh bagi ke 6+? 7 - telur da boleh diperkenalkan diusia 6+ tak? terima kasih dr

1. Ingat untuk membawa makanan yang tahan lama dan tidak müdah rosak. Sekiranya perlu membawa masakan panas contohnya bubur, masak dan letak dalam flask. Jangan lupa untuk membawa air panas supaya boleh memanaskan makanan yang sudah sejuk dengan merendam bekas makanan dalam air panas. Bawa buah atau snek yang boleh disiapkan dengan cepat seperti pisang, avocado atau sweet potato yang boleh dilenyekkan dengan segera. 2. Bayi selepas 6 bulan boleh diberi tumisan tetapi jangan tambahkan dengan banyak dan cuba satu demi satu untuk pastikan tiada allergi dan perut tidak kembung. Tetapi pastikan jangan tambahkan extra gula dan garam ke dalam masakan. 3. Bayi memang boleh makan semua jenis ikan tetapi ada sesetengah ikan yang mungkin ada lebih tinggi merkuri seperti tuna dan swordfish. Ikan-ikan seperti ini lebih baik dihadkan makan seminggu sekali 4. Boleh 5. Sebelum memberi air mineral, adalah selamat untuk memeriksa kandungan mineral dalam air mineral itu sebab air mineral mungkin mempunya

1) Apa cadangan menu utk start ? 2) Bolehkan hanya bagi bubur kosong sahaja? 3) benarkah kalau makan bubur kosong shaja,anak takkan jadi picky eater? 4) boleh kah buat banyak dan masuk dlm freezer..boleh bagi bayi makan brapa lama kalau letak freezer since sudah tidak fresh..nak buat stiap masa, time consume pula

okayyyy terima kasih doctor:)

Baby saya 8 bulan. Berat dah tak naik sejak umur 5 bulan. Saya bagi solids 2 kali sehari, kadang2 kalau dia makan, 3 kali sehari. Saya dah tambah unsalted butter atau extra virgin olive oil, tapi berat masih tak naik. Doktor ada tips naikkan berat baby?

Biasanya kita akan menasihati ibu bapa untuk tambahkan makanan yang lebih tinggi kalori. Tambahkan butter and olive oil adalah salah satu cara untuk naikkan kalori dalam makanan. Selain itu, boleh juga cuba tambahkan susu kepada oat cereal atau rice cereal instead of air. Makanan lain yang tinggi kalori yang boleh dicuba untuk diberi kepada bayi termasuk pisang, avocado, keju dan yoghurt full fat dengan buah ( yoghurt tanpa gula). Sekiraya berat bayi masih tidak naik, lebih baik jumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut untuk memastikan tiada masalah yang lebih serius.

salam sejahtera dr..saya ada masalah hb low..hari ni sy chekup drop 9.6..doktor ada bg iberet...sy try telan..tp trs muntah...sy bt alternatif sndri...sy beli maltofer tablet...blh cdgkn cara pemakanan ubt tu..terima kasih

nak tanya, kalau da bagi anak makan , kira hari tuh juga boleh bagi dia try minum air masak ke?, & byk banyak kuantiti makanan kena bagi dekat dia ye utk first day?,

Sekiranya baru nak memulakan memberi makanan on the first day, boleh cuba beri seksli sehari. Mula dengan satu jenis makanan dulu contohnya puree sayuran, buah, cereal campur dengan susu, atar bulur nasi yang halus. Sekiranya baby biasa dengan makanan tersebut satu kali sehari, boleh beri 2 kali sehari. Lepas makan boleh beri bayi minum air. Apabila cuba memberi bayi makanan baru, beri satu jenis untuk 2-3 hari. Sekiranya bayi boleh makan dan tiada allergi, bolehlah tambah makanan lain. Jangan campur semua makanan baru dan beri sekaligus sebab kalau bayi ada allergi, kita tidak dapat menentukan makanan mana yang bayi allergi.

hi doktor sy nk tanya. anak sy sering gayat dan terkejut setelah berusia 3bln. adakah ia normal? atau perlu dirujuk kepada pakar?

Hi doctor... nnt kalau dh strt solid food mmng kena beli beras makanan khas ke utk baby? atau boleh bagi berasbiasa yang kita makan?

Sebenarnya kita boleh beri beras brasa tetapi mesti blend beras supaya ia lebih halus.

TapFluencer

Hi Dr, Apakah makanan yang disarankan untuk mengelakkan bayi jadi picky eater? Terima kasih

Mula dengaan memberi makanan atar savuran yang tidak begitu manis contohnya brocolli, cauliflower, spinach supaya bayi akan yapay menyesuaikan diri dengan pelbagai rasa selain daripada manis. Sayuran yang manis termasuk carrot atau sweet potato. Penting untuk memastikan bahawa semasa çemberi makanan kupada bayi, tiada TV atar handphone yang boleh distract bayi dari makan. Ini boleh menyebabkan bayi menjadi fussy eater.

VIP Member

Hi, Good Day Dr Livia! What is your advice on baby first solid food? Thank you!

Thank you for the advice, doctor!

Câu hỏi liên quan

Câu hỏi phổ biến

Những bài viết liên quan