BELUM RASA PERGERAKAN BABY

Haritu check kk masa 15w nurse tanya dah rasa ke baby bergerak. Tak rasa. Now dah 17w pun belum rasa…ni 2nd child. Orang kata kalau 2nd pregnancy 14w+ dah boleh rasa. Mommies lain camne ?

4 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

Pertama sekali, jangan risau jika belum merasakan pergerakan bayi di dalam kandungan walaupun sudah 17 minggu kehamilan. Setiap ibu mengalami perkembangan yang berbeza-beza. Bagi ibu yang mengandung anak kedua, mungkin pergerakan bayi akan dirasa lebih awal atau mungkin tidak pada masa yang sama seperti kehamilan pertama. Adalah normal untuk tiada perasaan pergerakan bayi pada minggu kehamilan tersebut. Pergerakan bayi biasanya dirasai di antara 18 hingga 25 minggu kehamilan. Ibu hamil yang baru pertama kali mengandung mungkin akan berasa pergerakan bayi lebih lewat berbanding ibu yang mengandung anak kedua atau lebih. Jangan terlalu risau, namun jika anda ingin yakin, adalah lebih baik untuk mendiskusikan keadaan ini dengan pakar kesihatan anda. Jika tiada perkembangan yang mencemaskan, ibu hamil perlu bersedia untuk menghadapi perubahan pada setiap kehamilan kerana setiap pengalaman ibu hamil adalah unik. Setiap individu berbeza dan setiap kehamilan mempunyai dinamikanya sendiri. Anda juga boleh berkongsi pengalaman dengan ibu hamil lain untuk mendapatkan sokongan dan pandangan yang positif. Remember, setiap kehamilan adalah mengagumkan dan anda harus merasa selesa dan yakin dengan perjalanan kehamilan anda. https://invl.io/cll7hzz

Đọc thêm

Hi puan, jangan risau. Kadang2 tu ada tendangan tapi tak berapa perasan mungkin sebab terlebih focus buat kerja or something. Jenis uterus pun akan affect ni jgk, saya retroverted uterus so lambat sikit rasa tendangan sampai week 20 keatas baru ketara.

sy 16w 4 days pula masih keliru tendangan bayi kah atau angin dlm perut. sbb blm tau beza.. bila tidak tahu ni..mmg sy akan fikir blm rsa jg..maklum lh first baby.

bergantung pada ketebalan perut juga sis