56 Các câu trả lời

VIP Member

Hye doc, Saya ada soalan ttg gg anak 1. Anak saya berumur 10bulan , saya lihat dekat gusi sebelah bwh ank kelihatan gg nak tumbuh 2batang.. dan dah ada keluar sikit dkt blah kiri. Soalan saya bila waktu sesuai untuk saya hantar anak membuat temujanji pertama macam yang di tulis dalam buku kelahiran anak yang kami dapat selepas bersalin? Adakah masa dah keluar gg sebatang atau kena tunggu next gg dh ada baru bawa anak ke klinik gg?untuk temujanji? 2. Soalan kedua saya pula..adakah normal kedudukan gg baby umur 10bulan yg baru tumbuh..pada awal tumbuh gg ianya macam kelihatan macam senget tidak lurus kedudukannya di gusi?? 3. Bila waktu sesuai untuk berus gg baby yang dh tumbuh gg.??.adakah masa gg nya baru keluar sikit? Dh boleh berus ggnya?? 4. Jika ingin memberus gg baby umo 10bulan adakah perlu guna ubat gg kanak2? Yang ada di pasaran? 5. Jika ank menangis sakit untuk tumbuh gg..apa perlu kita lakukan bagi mengurangkan rasa sakit yang anak alami ketika itu? (Maaf doc sbb banyak soalan yang saya tanya..em nak2 saya first time jd parent.😅✌. jadi more excited untuk tahu apa.perlu saya buat pada anak bila jadi macam ni . Sepnjng jadi parent dalam mengikuti perkembangan pembesaran anak dari masa ke semasa..) 6. Jika anak dah mula tumbuh gg (anak fully bf).. bagaimana cara@posisi yang sesuai untuk nyusukan anak supaya boleh elak dari anak kerap mengigit puting sepanjang bf?? Terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih pada doc kerana sudi menjawab soalan saya. Have a nice day doc.. 😉✌

Ok doc..tq for answer.. i will try it..if it happen... when bby bite my nipple when bf... fightimmm ✊✊

Hai Dr, penghujung tahun lepas anak saya jatuh tersembam dah menyebabkan gigi hadapan atas pecah sedikit (2) dan gigi disebelahnya bergerak ke belakang. Saya telah berjumpa Dr gigi ( klinik kesihatan) keesokkan harinya dan dr menyatakan giginya ianya ok walaupun gigi yg pecah itu sedikit bergoyang setelah jatuh. Sebelum kejadian dia seorang yg suka mengosok gigi namun saya perasan sekarang bila hendak gosong gigi mesti menjerit dan mengelak terpaksa di pegang n paksa br dapat giginya digosok itupun sekejap sahaja. Untuk pengetahuan Dr anak saya berumur 2t 2b dan 6 bln sekali saya bw jumpa dr gigi dr umurnya setahun. 1. Adakah kesan jatuh itu menyebabkan anak saya takut utk mengosok gigi kerana gigi yg pecah itu menyebabkan ianya sakit? 2. Apa yg akan terjadi pd Gigi yg bergerak ke dalam sedikit (1) 3. Klu anak sentiasa menelan air kumur setelah mengosok gigi adakah ianya selamat. Tq Dr sudi membaca dan menjawab soalan saya.

Ubat kumur tidak sesuai dipakai untuk budak kurang drpd 6tahun. Ubat gigi dan ubat kumur perlu diludah sepenuhnya.

Hi doc, 1) myson skarang 7 tahun gigi susu belum jatuh. Pada umur berapa gigi kekal akan tumbuh? Sbb pd umur die 3 thn die pernah jatuh dan gigi dpnnya semakin hitam. 2)tentang laktasi : sy baru lepas bersalin anak ke-3, sy fully breastfeed (susu sy agak meriah & selalu bocor)anak pertama dan kedua tidak pernah campur susu formula. Sy ingin bertanya kepada doc susu badan sy sedikit kurang dan seolah2 anak ke-3 ini tidak puas menyusu (tak kenyang) sy dah amal kan milkbooster dan makan makanan bertambah kan susu. Sy terpaksa campur 😔 kalau boleh sy nak full breastfeed mcm abg2 nya tanpa campur sy perlukan advice drpd doc. Thank you so much doc harap doc reply jawapan nya 🥰🤗

Hi, Gigi pertama yang tukar gigi kekal adalah gigi bawah depan, pada umar 6tahun. Kalau gigi lambat keluar, kita boleh bawa anak ambil satu x-ray di klinik gigi. Cedera gigi masih kecil mungkin mengganggu tumbuhan gigi kekal. Jumpa dr gigi untul cek semula dan diagnostik boleh dibuat selepas kita baca xray. How do you know susu ibu tidak mencukupi? A few question you can self diagnose. Adakah badan baby meningkat? Adakah baby ada wet diapers 5-6 keping setiap hari? Berapa kerap baby menyusu? Adakah baby underwent growth spurt? As a lactation consultant, we encourage mother to fully breastfeed sebab formula tidak mempunyai nutrition yang lengkap seperti susu ibu. Tip untuk tambah susu adalah feeding on demand, direct latch, skin to skin dan power pam. Tambahkan atau kerapkan direct latch bila baby showing sign of hunger. If baby weight increase dan ada pee n poo yang banyak, maknanya baby sudah dapat susu yang mencukupi. So jangan risau

Baby saya akan genap sebulan minggu ni. Dia kurang tidur lena. Jadi setiap kali terbangun saya akan berikan breastmilk gunakan botol disebabkan dia tidak mahu direct bf dgn sy kerana sudah nipple confuse. Tidak sempat sendawakan dia akan tidur. Yang saya risau bila seakan terdengar nafas dia berbunyi. Saya ada refer doktor tapi doktor check and kata normal dan tiada masalah. Saya takut susu yang diminum berkumpul di tekak sebab dia ada muntah. 1. Adakah cara untuk keluarkan susu di tekak tersebut? 2. Bagaimana cara yang selamat untuk saya susukan baby saya tanpa sendawa? 3. Adakah cara untuk baby saya kembali direct bf?

Hi mommy, Try feeding baby dengan paced bottle feeding techniques kalau baby guna botol sahaja. (boleh search di YouTube) Technique ini memberi bayi pilihan untuk minim dan berhenti. Setiap 10min kasi sendawan sebelum continue feeding. Untuk kembali Direct latch, ada cara guna nipple shields dulu, selepas bayi latch on, remove the shield dan teruskan feeding. Technique ini perlu guide dengan Kaunselor pengusu anda. Kerapkan skin to skin dan direct latch. Sebab kalau feeding pakai botol, susu senang takung dalam mulut, tapi direct latch bayi boleh telan semua susu dan kurangkan susu takungan dalam mulut.

VIP Member

Hi Dr, What are the best routine for 1y toddlers to brush their teeth? After every each of meal times or enough if 2-3 times daily on every morning and evening after shower? My son is currently bf, and only sleep when df. Is it okay if he fall asleep when I bf him? Is it enough if I only use any cotton cloth or mouth wipes to clean his teeth after bf because I don't want to wake him. Can I give my son other milk for example during breakfast with cereal or dip in biscuits with milk? What type of milk would you suggest? I was thinking to give him Fernleaf either/or farm fresh milk. Is it suitable? Thank you doctor.

Thank you doctor for the advice ☺️

VIP Member

Hai dr. Saya ibu kepada anak berusia 3 bulan. Anak saya tidak mahu breastfeed jadi saya pam untuk beri ebm kepada anak. Cuma sekarang ni saya punya milk supply semakin berkurang sebab kurang pam memandangkan anak saya suka didukung. Saya beri ebm & juga susu formula kepada dia. Ada possibility ke untuk saya kekalkan penyusuan susu ibu untuk tempoh yang panjang sekiranya tak dapat pam secara kerap? Ada tips tak dari segi pemakanan?

Hi Hanis, Untuk mengekalkan supply, kita perlu terus menyusu and mengepam. Susu badan dihasilkan mengikut keperluan anak. Kalau tidak kerap mengepam, susu badan kita akan makin berkurang. Tips yang boleh mengekalkan supply adalah seperti berikut. 1. Direct latch dan skin to skin secara kerap.( baby adalah pam yang paling bagus) 2. Power Pam, pam susu lebih kerap. ( pam 20min, rehat 5min, pam 10mins, rehat 5min dan pam 10min lagi) bila rehat, buat breast massage. 3. Milk booster: makan seperti fenugreek, alfafa dan oatmeals akan membantu naikkan hasil susu.

Bayi saya akan genap sebulan this week. Dan saya bercadang untuk bagi dia menggunakan soother disebabkan dia kurang tidur lena dan suka menghisap puting botol kosong. Tapi saya risau tentang keadaan gigi dan gusi dia in future. Sebab ramai ckp baby yang gunakan soother akan mempunyai gigi yang tak cantik. Apakah tips dan nasihat doktor berkaitan pemakaian soother? Adakah terlalu awal untuk baby saya menggunakan soother?

Ya, pacifier atau puting kosong akan menyebabkan gigi jongang, rahang sempit dan muka panjang. Semua soother perlu dihenti sebelum usia 8bulan supaya muka bayi develop dengan betul

Hai dr.. 1. Nk tye,bile boleh gune silicon brush utk bersihkn mulut bayi? Skrg anak sy sudah masuk 3 bulan 21 hari (16 w). Sy hnya menggunakn kain cotton kasar sikit permukaanyer utk bersihkan mulut bayi. 2. Dan bagaimana cara nk tahu mulut bayi yg dibersihkn betul2 dh bersih? Sy mengalami kesukaran utk bersihkn lidah bayi dibahagian belakang dan disitu masih kelihatan tompok putih.. Terima kasih dr

Hi, Sebelum gigi susu tumbuh, bersih mulut, gusi dan lidah degan kain bersih sudah mencukupi. Bila gigi muncul pada umur 6thn, guna finger silicon brush atay berus gigi lembut untik bersihkan gigi. Untuk pastikan mulut bersih. Set timer 2min. Pastikan semua permukaan gigi sudah diberuskan

Hi doktor.. My daughter, sy ajar kena gosok gigi since dia tumbuh gigi sampai harini & belum pernah bagi dia gosok gigi sendiri. Kalau ms ajar gosok sendiri pun, nnt sy akn gosok kn lagi sekali. Now, she is 2y7m.. Gigi mcm xde masalah, tp ada bau mulut mcm org dewasa. Kadang² mcm bau xgosok gigi. Adakah sebab pemakanan yang anak amik, masalah ubt gigi atau masalah lain yg boleh doktor advice. Tqvm.

Hi doktor.. Mcmna nak ajar anak supaya suka utk mberus gigi. Setiap kali sy hendak mberus giginya, dia akan menolak dan menangis. Sy mula mberus giginya pada usia setahun. Sekarang umurnya sudah dua tahun tujuh bulan. Sy risau melihat gigi bawahnya sdh ada yg berlubang. Sy hanya berjaya memberus gigi depannya, tetapi gigi d tepi kiri kanan dan gigi sebelah dlm x berjaya..

Ok terima kasih doc 😊

Câu hỏi liên quan

Câu hỏi phổ biến

Những bài viết liên quan