susu kambing utk elak kuning
ada tak susu kambing yg xda bau hamis kmbing ? rmai yg suruh minum ssu kmbing utk lahir ank xsngkut kuning…saya skrg tgh prgnnt 34minggu … saya xblh telan klau bau kmbingg

Takde mommy. Susu kambing tak boleh elak kuning. Kuning atau jaundice terjadi sebab kadar bilirubin yang tinggi dalam hati baby. Memandangkan organ hati baby belum matang, hati baby masih belum mampu berfungsi full engine untuk singkirkan bilirubin. Jadi cara lain nak bantu singkirkan bilirubin ialah susukan baby setiap 1-2 jam dalam masa 24 jam. Semakin kerap baby menyusu, semakin banyak baby berak/kencing (bilirubin akan keluar melalui berak/kencing). So jangan seksa diri awak dengan info yang tak sahih. Masa pregnant ni kita kena enjoy & embrace the journey. Ramai doktor dah share info & fakta pasal jaundice di social media. Boleh cari info di situ atau nak lagi senang, tanya doktor terus masa pemeriksaan antenatal. Trust me! Bila kita ada knowledge yang betul, confirm awak takkan stress & enjoy je.
Đọc thêmHai mama, memang susu kambing ada bau khas tu, tapi ada brand tertentu yang kurang bau atau udah di-process untuk kurangkan smell tu. Boleh coba susu kambing yang pasteurized atau dari farm yang maintain hygiene bagus, biasanya bau dia kurang strong sikit. Cuma, untuk elak baby kuning, better confirm dulu dengan pediatrician ye, sebab feeding decision tu penting dan doktor boleh advise based on baby's specific situation. Jangan main-main dengan nutrition baby, okay mama?
Đọc thêmpuan makan je makanan yg berkhasiat then susukan baby sekerap yg mungkin.. jika air susu badan masih xbnyak topup susu botol sementara nk turunkan kuning.. pantau kencing berak baby.. makin kerap baby membuang makin cepat turun kuning..
Kuning ikut jenis darah.. Nak hilangkan kuning melalui najis baby, sbb tu bila lahir kena pastikan dia kerap berak..
karihome mom xbau kambing

