g6pd deficiency

hello moms2 , nk tny klu anak yg ada g6pd perlu elakkan vitamin K , vitamin K trhdap supplemen sahaja? atau buah buahan yg mngandungi vitamin K juga perlu di elakkan?

2 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

kalau ikut pengalaman orang dan anak saya, berbeza beza juga. ikutkan buah/sayur/pemakanan, hampir semua makanan harian ada mengandungi vit k. beza percentage je. specifically, mungkin yang dimaksudkan, supplement yg mengandungi vitamin k perlu dielakkan. anak saya dah 2y, saya hanya jaga ubat-ubatan/supplement/vit sahaja. kalau pergi klinik/farmasi, memang saya akan inform anak ada g6pd. sebagai pre cautious, dan akan diberikan ubat yang bersesuaian. dari segi pemakanan pula, saya elakkan kacang parang shj. yang lain anak saya boleh makan. cth, ada puan ni comment, anak buah dia takboleh makan blueberries nanti akan ada effect, tapi anak saya boleh. so it depends on individu juga sebenarnya.

Đọc thêm
11mo trước

tq sis

Yes correct. Anything related dgn Vitamin K, real food or supplements kena elakkan. Sy x pasti Vitamin K nie sumber die dr mana, tp anak buah sy pun ada g6pd, anything related dgn blueberries, buah die ke, air blueberries ke, jem blueberries ke, mmg x boleh makan walaupun in small amount.

11mo trước

thnks sis