5 Các câu trả lời

Planning anak sebelum memiliki anak pertama dengan menggunakan pil perancang adalah pilihan yang banyak dipertimbangkan oleh pasangan baru kahwin. Ada pro dan kontra berkaitan dengan penggunaan pil perancang sebelum memiliki anak pertama. Beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan termasuk kesediaan fizikal, mental, dan kewangan. Sebenarnya, penggunaan pil perancang sebelum memiliki anak pertama adalah amalan biasa bagi sesetengah pasangan yang ingin merancang keluarga. Pil perancang membantu mengawal kelahiran dan memberi masa untuk pasangan mempersiapkan diri secara mental dan kewangan sebelum memulakan proses kehamilan. Walau bagaimanapun, sebaiknya rundingkan dengan doktor atau pakar kesihatan sebelum membuat keputusan. Mereka boleh memberi panduan berdasarkan kesihatan dan keperluan individu anda. Antara manfaat pil perancang adalah membantu merancang keluarga, mengawal masa sesuai untuk hamil, dan mengurangkan risiko kehamilan yang tidak diingini. Sekiranya anda masih bimbang, adalah penting untuk mencari maklumat yang jelas dan berasaskan fakta sebelum membuat keputusan. Perbincangan terbuka dengan pasangan dan keluarga juga boleh memberi pandangan yang luas. Jadi, kesimpulannya, penggunaan pil perancang sebelum memiliki anak pertama adalah pilihan peribadi. Sesuaikan dengan keperluan dan kesediaan anda sendiri. Jika masih ragu, dapatkan nasihat daripada pakar kesihatan untuk membuat keputusan yang terbaik bagi anda dan pasangan. Semoga perkongsian ini memberi panduan kepada anda dalam merancang keluarga. https://invl.io/cll7hzz

saya awal2 kahwin pun rancang nak anak lepas setahun kahwin. tp bila fikir balik mcm buang masa plk hehe so kami rancang dlm 6 bulan mcm tuu jee, tak makan pil perancang just pakai protection atau buang luar. lps dah tak prevent, 3 4 bulan lps tuu pregnant tp tak lama gugur. skrg dah ttc setahun lebih since gugur. cuba lah awk rancang pakai condom, kalau suami cakap tak sedap lah tak rasa lah tu semua alasan je 🤣 in fact bila pakai condom boleh bantu kurangkan rasa ngilu. yg cakap kalau rancang nanti tak dpt anak tuu cuma nak takutkan awk je, mostly yg mcm tuu pemikiran kolot. rezeki Allah bagi. bagus bila rancang nak ada anak, kita letak juga kewangan sbg satu perkata yg perlu dititikberatkan. cuma kita jgn ada terdetik taknak anak sebab takut tak cukup duit, sebab tak yakin dgn rezeki Allah.

Terima kasih sharing, sangat membantu! 🤍

Terbalik pulak dengan saya. Life circle saya advice untuk all out dapatkan anak pertama. Dah dapat yang pertama baru planning untuk kedua dan seterusnya. Alhamdulillah ada seorang. Sekarang baru planning. Hehe Pendapat saya, hal anak ni dikira perbincangan exclusive untuk suami dan isteri. Awak bincang la berdua dengan suami apa yang you guys nak dalam perkahwinan. Every marriage couple has different story line, different background, etc.

Faham. Belum cuba belum tahu sis. Boleh dengar pendapat family tapi jangan sampai mempengaruhi keputusan awak dan suami. Decision maker still awak dengan suami. Saya? Getting ready along the journey 😁 Masa TTC tu memang rasa dah ready. Bila one day UPT +ve, blank kejap la kitorang hahahaha. Rasa macam tak percaya. Buat confirmation kat klinik pun siap tanya doktor lagi 'betul ke saya pregnant?'. Doktor tanya kenapa, saya kata macam tak percaya. Tergelak doktor tu. 😅

Klu sis plan utk xde anak dlm tempoh yg singkat, better rancg sendri je.. sye rancg sendri dlm tempoh stahun lps kahwin.. n amek mse 6 bln utk conceive.. da kwen 2 thn+ bru dpt 1st baby..

sye mkn folic acid x konsisten.. dlm tempoh 6 bln tu 1x chemical pregnancy.. ble tw preggy bru konsisten amek..

untk anak 1st better jgn planning. kalau anak 2nd bru planning.

Câu hỏi liên quan

Câu hỏi phổ biến

Những bài viết liên quan