😤 Anak berdendam? 😤 Ya, ada 5 pantang larang bila tegur anak supaya anak tak simpan rasa dendam‼️

Bila kita tegur anak kita : 1. Elakkan puji + sindir 2. Jangan label anak 3. Elakkan body shaming dia 4. Jangan ungkit kisah lama 5. Jangan buka aib dia depan orang lain Saya kongsi sikit contoh puji + sindir anak : ✅ Baguslah Along kemas katil harini ❌ Baguslah kemas katil hari ini tapi kenapa dulu tak macam ni? Okey dah tahu ni terus hati-hati ya mak ayah semua 😉 #notaparentingTaufiqRazif

1 Trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

betul tuh, tapi yg ni buat saya fikir sebelum cakap, kalau anak kena ,apa perasaan dia. so situ auto fikir "kalau kita salah cakap anak kita akan ingat & akan berdendam mcm kita hadapi so jgn biar benda tuh jadi mcm tuh" .

1y trước

btul tu puan..sbnrnya kan bila kita bc dan fikirkan balik.. ..ms ank kecil dalam fasa mereka baru belajar ni kan sbnrnya byk kita nk kena jg kan..esp apa perkataan yg kluar dr mulut kita semasa brckp dpn anak dan mendidik ank spnjang pembesaran anak..anak akn lihat apa kita buat dan bljr dr apa mereka lihat...dan kita ni guru pertama mereka jumpa sblm jumpa guru di sekolah.. dan anak ni akan ingat apa shj kita ckp .wlaupun ms tu kita ckp ketika umur dia baru 3 tahun..kita ingat dia tak faham....tp sbnrnya dia faham..dan dia akan keep ulang ingatkan kita apa dh kita pnh ckp pd dia..nk2 zmn skrng ank2 jenis cpt bljr.dan cpt cerdik..