minum air gula

hi bahaya ke kalau kita tak bgtau kk yg kita ni ada sejarah keturunan kencing manis ? sbb ada kawan saya ni dia tipu kk untuk elak minum air gula .. dia marah saya sbb saya jujur bagitau kat kk saya ada sejarah family n sbb tu saya kena minum air gula , saya sgkut gdm even tak makan manis sangat 😅

8 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

Ada sebab juga kenapa nak minum, bukan hanya sejarah keluarga, umur dan berat badan juga adalah faktor yg diambil kira utk minum air gula. Lebih baik tahu kesihatan diri, at least kalau dah tahu GDM, boleh jaga kandungan dengan lebih teliti kan? Banyak faktor yg membahayakan jika gula tidak terkawal, kepada ibu dan juga anak. At least, bila dah tahu ada GDM, ada benda yg boleh kawal, kita kawal 😀 Physiology badan kita dan perubahan hormon boleh menyebabkan badan kita kurg sensitive dgn insulin, sbb tu ibu mengandung senang dpt GDM. Lagi lama usia kandungan, lagi kurang sensitive insulin dlm badan, lg susah gula digunakan utk menjadi tenaga

Đọc thêm

Hai sis. Saya jujur je, saya pun ada family history jgakk. Alhamdulillah so far tak sangkut gdm. Nanti dah 7 bulan kena repeat minum lagi. Pada saya, better jujur je. Takde yg salah pun kalau kita berterus terang. Tapi bagus lah kalau sis jujur.. boleh elakkan perkara-2 tak di ingini. Since pregnant ni, saya bnykkan minum air suam. Kalau terminum atau termkan manis-2, saya cover balik minum air suam bnyk-2.

Đọc thêm

kalau tak gtau pun mmg kk skrg suruh mnum air gula sis. dulu2 je takde air gula. dia tu mgkn nurse tak gtau lg bila nak mnum. ada yg mnum 1st tri, ada yg mnum 2nd tri. sy hrtu mnum 1st tri wlupun pregnancy sblum ni tak pnh sgkt gdm dan takde family history ada kncg mnis pun.

10mo trước

sis umo brpa ? saya rasa kalau atas 25 mmg wajib minum

Influencer của TAP

hm sy tak faham, apa salahnya jujur. nk tipu2 buat apa. ada cakap ada, tak ada cakap tak ada. esok lusa tiba2 kndungan ada masalah, nk salahkan siapa? it's good bila dpt tahu tahap kesihatan sendiri. awk berjaya lindungi diri dan kandungan.

10mo trước

no need to be sorry about your health. u did the right thing.

Satu je kena ingat,ada nyawa lain yg kita bawa dalam perut..tindakan kawan awk tu selfish.. Tak nak susah minum air gula tapi bahayakan baby dia.. Biar lah kita susah janji baby sihat..

10mo trước

betul tu sis .. pikir baby tu

Aik pelik la...sya family xdk sejarah kncing manis pun kna mnum air gula...bukan semua kna mnum jgak ka air gula...even xdk sejarah family kncing manis...stiap KK xsma ka cmna...

10mo trước

Kalau ada keturunan kencing manis , kk akan suruh mnum air gula awal dari yg tkde histori kena kencing manis.

Thành viên VIP

ada sejarah fam or tak. tetap kena minum air gula. sebb kadang² sebb pembawakkan bby kita ada gdm. ni klinik kat tempt saya la. memang kena minum air gula.

10mo trước

itula . sbb dia pegi klinik desa . yg saya ni pegi kk terus .. tak pasti pulak kenapa

sis kena jujur. sy pon ade sejarah fam darah tinggi. pastu doc suruh control.