Sharing: 1st app KK

Hi semua. Tq sangat sangat yang comment post saya haritu. Betul apa korang comment. Bawa: 1. Ic 2. Salinan sijil nikah 3. Pen 4. Air mineral (nanti kena ambil urine test, minum awal supaya boleh kencing nanti) 5. Bawa makanan, in case lapar 6. Tisu (tandas kk tak sediakan tisu, prepare in nak guna) 7. Phone (kena tunjuk sijil vaksin covid) 8. Gambar scan (kalau ada pergi klinik luar) 9. Ingat tarikh hari pertama period terakhir 10. File kecil (optional, biar senang nak kesana sini bawa buku buku pink, takde tercicir. Masuk dalam handbag pun, senang nak bawa keluar semua sekali gus) Saya datang awal, 7.20 pagi dah tunggu luar KK. 7.30 pagi, dia buka je pagar, terus masuk pergi kaunter A, drop kad appointment dalam bakul dan tunggu dia panggil. Bila dah panggil, nurse akan suruh ambil cawan kertas atas kaunter tu untuk urine test nanti. ada 5 borang/buku yang kena isi juga time ni. Boleh prepare bawa pen. Dah siap, terus tunggu masuk bilik jumpa nurse. Nurse akan check berat, tinggi, and ajar cara check breast (nursa akan pegang breast untuk ajar cara check. Make sure tak pakai bra yang rumit nak buka) . Nurse akan tanya mcm mcm soalan especially sejarah penyakit keluarga (parents). Part ni, jujur je semuanya, untuk kebaikan diri sendiri and baby. Lepastu akan pergi ambil darah. Pas segala buku Dan ic, and tunggu dipanggil. Lepastu buat urine test dan paskan dua dua ni ke lab. Tunggu lab bagi result. Lepastu pergi ke bilik untuk jumpa doktor. Doktor akan scan perut. Doktor akan tanya, next appointment, ada hari tertentu yg boleh dtg ke. Prepare siap siap. Lepas dah jumpa doktor, pergi bahagian gigi pula. Lepastu, jumpa semula nurse yang awal tadi di bilik dia. Masani, jangan lupa minta time slip untuk yang perlukan. Masani nurse isi 2 tarikh appointment (total 3 saya dapat, 1 dari doktor) Kemudian,pergi bahagian farmasi Dan tunggu dipanggil untuk ambil ubat. Dah ambil ubat, dah boleh balik lepastu. Saya habis pukul 11pagi. **Saya pergi sorang time tu. Yang pergi sorang, tak perlu bawa beg besar besar. Nanti nak ambil urine, pening nak sangkut mana handbag. Nasib baik saya bawa penyangkut besi S, boleh sangkut beg laptop dekat pintu. **bayaran: dia tak minta apa apa bayaran dari saya masa appointment ni. Tak pasti kalau tak akan ada atau macam mana. **waktu menunggu untuk setiap tempat tu tak lama sangat pun. Dalam 15minit waktu menunggu. Yg jadi lama, satu tempat ke satu tempat agak jauh, ambil masa nak berjalan. (saya pergi ke KK Ampang. Nurse semua baik, doktor pun baik)

4 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

Aww tq sis, minggu depan sy 1st appointment pada jam 8am. Plan pun nak datang awal juga mcm sis. Tq sangat atas sharing, sangat membantu.

2y trước

Sama sama sis. Semoga dipermudahkan urusan! 😊

Tahniah utk kehamilan sis https://chat.whatsapp.com/FePISVxmiCVFZ3Y3DM03L0 Group pregnant 2023, selamat datanggg ❤️

Đọc thêm
2y trước

Wahh terima kasih. Saya due hujung bulan 6 tahun depan. Bagus ni ada group, boleh tanya tanya barang apa nak kena bawa time bersalin, takut nanti terbawak barang mcm nak pindah rumah pulak 😂

sy skrg 10w.. nurse kk bg appointment 13w nanti. Die suruh sy bawak ic, buku pink lama n pen hitam (anak 2nd)

2y trước

anak 1st dulu bersalin kat serdang sis☺️

tempat sy kene bawa husband skali utk buat hiv test

2y trước

KK nilai