BABY 3M 1D TIDUR MALAM LAMA

Hi mommies, nak tanya baby 3M 1D dah start tidur malam lama and dah ada routine tidur yang sama setiap hari. Perlu ke kita kejut anak untuk menyusu kalau dia tak bangun 2-3jam untuk menyusu? Saya risau, kadang kadang anak tidur sampai 4-5 jam dan tak minta untuk menyusu pun.

4 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

Hi mommies, Kalau baby dah mula ada rutin tidur yang panjang pada waktu malam, itu adalah perkembangan yang bagus. Tapi, untuk baby yang masih kecil seperti 3 bulan 1 hari, penting juga untuk pastikan mereka dapat nutrisi yang mencukupi. Biasanya, baby umur ini perlu menyusu setiap 2-3 jam, termasuk pada waktu malam. Jika baby tidur lebih dari 4-5 jam tanpa minta menyusu, lebih baik kejutkan dia untuk menyusu. Ini kerana pada usia ini, baby masih memerlukan penyusuan yang kerap untuk memastikan berat badan mereka naik dengan baik dan mereka mendapat nutrien yang diperlukan. Kejutkan baby dengan cara yang lembut, contohnya dengan menukar lampin atau mengusap-usap pipi dan kaki dia. Jangan risau, lama-kelamaan baby akan terbiasa dengan rutin ini dan mungkin akan bangun sendiri untuk menyusu. Jika mommies rasa susu tak cukup atau perlu bantuan untuk pengeluaran susu ibu, boleh cuba produk penambah susu ibu di pautan ini: [https://invl.io/cll78b8](https://invl.io/cll78b8). Selamat mencuba dan semoga bayi terus sihat! https://invl.io/cll7hzz

Đọc thêm

Hai sis. Baby saya skrg dah 3bulan29hari. Since dia masuk 3 bulan mcm tu, saya perasan yg waktu tidur dah ikut waktu tidur kita. Dia hanya akan bngon lebih kurang 2 atau 3 kali sahaja sama ada utk menyusu ataupun tukar pampers (biasa dia akan terjaga jam 3 lebih & dekat-2 subuh). Saya tak kejut dia tidur pun sbb so far berat dia ok je, cantik ikut graf dalam buku. Lagi satu sebelum tidur, saya akan pastikan baby kenyang kemudian akan tukarkan pampers baru & sapukan minyak supaya baby lebih selesa & mendapat tidur yg lena. Kecuali kalau baby saya tidur terlalu lama sangat, baru saya akan kejutkan. Kalau sis rasa baby sis tidur terlalu lama.. boleh je sis kejutkan utk menyusu. Ataupun kadang-2 baby kan ada menggeliat atau bergerak sana sini, haa time tu sis nak bagi susu pun boleh. Hehe.

Đọc thêm

kalau anak dah tidur malam lama, tak perlu kejut untuk susu. awak menyusu ikut demand anak je.

Klu dpt jaga berat bdan ank xyah kjut xpe, tp klu ganggu better teruskn je rutin nyusu mlm