Luka jahitan melecet

Hi ibu2 sifu dan berpengalaman semua.. saya dah bersalin 31 hari dan masih dalam berpantang. Baru2 ni saya rasa pedih di kawasan jahitan. Saya suruh mak sya tngukkan memandangkan dia ada pengalaman. Luka jahitan elok bercantum tapi ada luka melecet di kawasan situ.. ada sesiapa berpengalaman nak sembuhkan melecet ni? Rasa pedih. Pergerakan semua terbatas sebab pedih dan risau kalau melecet ni boleh jadi punca jahitan terbuka..

7 Các câu trả lời
 profile icon
Viết phản hồi

3 bulan sudah berlalu, saya tak buat apa2, doc ada bagi ubat krim sapu tapi bkn untuk hilang kan daging tu.. tapi sya paki dalam beberapa kali je.. dua bulan jugak untuk rasa pedih tu hilang sepenuhnya tapi daging lebihan tu masih ada dan tak besar pon sbb dia mengecut. Tapi dua bulan jugak menahan pedih dan pilu masa buang air kecil😭. Alhamdulillah.. now heal dah..

Đọc thêm

Saya pun sama hari tu. Saya tengok cermin ada 6 isi daging keluar. Pedih sangat. Ni berdasarkan apa yang saya guna. Saya beli pencuci Fefet sireh tu dekat tiktok. (not recommended but it works for me) Lepas tu saya tak skip letak ubat kuning. Alhamdulillah kecut dah isi daging tu. Saya lasak sangt masa pantang. Kena jaga cara duduk, dan jangan angkat benda berat.

Đọc thêm
7mo trước

masa terbuka 2 3 benang tu sis rasa sakit tak kt tmpt jahitan tu? td pegi klinik swasta dia kata mcm terbuka sikit..sy takut nk kena jahit lg

saya pun sama, sekarang makin sembuh dah, ni cara saya, kerap tukar pad, kalau dah tak keluar darah tak perlu pakai seluar dalam, selepas buang air besar, kecik, lap guna kain atau tisu kering2. sentiasa pastikan bersih dan kering. saya ada sapu allano tapi beberapa kali sahaja, selebihnya saya kerap pastikan tempat melecet bersih and kering.

Đọc thêm
12mo trước

Bukan melecet sis.. baru jumpa doc.. doc kata tu isi daging terkeluar 😭. Smpai sekarang masih pedih

Saya pun macamni sis. Last week minggu ke 3 berpantang baru hilang melecet tu. Melecet sebab benang jahit (bahagian hujung ikat benang)bergesel dengan kulit, tu yang jadi pedih. Saya tiap kali buang air atau lepas mandi akan make sure keringkan bahagian jahit tu. Kena lap pakai tisu sampai kering. Awak try dulu buat macamni tau

Đọc thêm
12mo trước

Saya dah jumpa doc .. ingatkan melecet tapi rupanya isi daging terkeluar. Smpai sekrang pedih tk kurang. 🥹🥹

hye sis saya pun sma mcm kes sis ni .. ada isi tkeluar sikit dari jahitan tu dia mcm jadi bola kecik tapi tu isi trkeluar dari jahitan .. tapi sy x jumpa doc .. sy nak tau apa yg sis buat dn apa doc ckp tntng kes sis tu ye ?

hye sis saya pun sma mcm kes sis ni .. ada isi tkeluar sikit dari jahitan tu dia mcm jadi bola kecik tapi tu isi trkeluar dari jahitan .. tapi sy x jumpa doc .. sy nak tau apa yg sis buat dn apa doc ckp tntng kes sis tu ye ?

12mo trước

Sya jumpa doc.. doc ckpnits normal.. lepas habis pantang nnti okay lah tu tapi sya dh habis pantang pon masih rse pedih lgi.. daging tu x kecut lgi.. doc kata boleh je nk potong skit isi daging tu tapi nnti akn ada luka baru lh.. jadi sya biar je smpai skrang nk bg dia kecut sndri..

Nak tanya rasa pedih tu macam mencucuk ke? Saya pun dah sebulan still rasa sakit dekat luka

12mo trước

Tk tahu nk gmbarkn mcm mna tapi rse yg pedih sgt.. mcm luka yg kne air..